بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۲۷۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 12 August 2016
تابناک / تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


وام 60 میلیونی مسکن فراموش شد؟


تابناک / بیش از ۱۵ ماه از تصویب وام ۶۰ میلیونی مسکن و ابلاغ آن به بانک‌های تجاری گذشته، اما نه تنها اثری از اعطای این تسهیلات نیست بلکه حتی بانک‌ها آن را در خاطر هم ندارد.

در اردیبهشت‌ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار در کنار مصوبه راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم (خانه اولی‌ها) طرح دیگری را به تصویب رساند که براساس آن به بانک‌های غیر از بانک مسکن اجازه ورود به پرداخت تسهیلات مسکن را می‌داد.

براین اساس مصوب شد که بانک‌های تجاری بتوانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و در سه رنج متفاوت براساس موقعیت جغرافیایی متقاضیان این تسهیلات را پرداخت کنند، به‌طوری که برای تهران تا ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان و سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان قابل اعطا بود.

این وام نیاز به سپرده‌گذاری مانند تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن و یا خرید اوراق در فرابورس نداشت و قرار بود با سود عقود مبادله‌ای (در آن زمان ۲۱ درصد بود) و دوره بازپرداخت مورد توافق با مشتری پرداخت شود.

اما با این‌که به نظر می‌رسید با توجه به عدم نیاز به سپرده و خرید اوراق می‌تواند این تسهیلات مورد استقبال مشتریان قرار گیرد، اما ظاهرا هیچ‌گاه بانک‌های تجاری به این موضوع ورود نکردند، چرا که اعلام می‌شد این بانک‌ها نقدینگی در آن حد در اختیار ندارند که بخواهند بخشی از آن را به تسهیلات که در حوزه تخصص آنها نیست و دوره بازگشت طولانی‌مدت و از سوی دیگر سودی پایین‌تر از نرخ‌های معمول تسهیلات مشارکتی (که به ۲۸ درصد هم می‌رسید) برخوردار است پرداخت کند.

از سویی دیگر بانک مرکزی نیز در واکنش به چرایی عدم پرداخت وام ۶۰ میلیونی با وجود مصوبه اینگونه اعلام می‌کرد که این تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شده و در اختیار آنهاست و می‌تواند در صورت وجود منابع کافی نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. با این حال گاها برخی منابع اعلام می‌کردند که هستند در بین بانک‌ها مواردی که وام ۶۰ میلیونی مسکن را به مشتریان خاص خود اعطا می‌کنند، اما پرداخت عمومی و فراگیر ندارند.

به هر صورت حدود یک سال و نیم از مصوبه این تسهیلات گذشته و مراجعات اخیر به بانک‌های تجاری نه تنها هنوز نشانه‌ای از اجرایی شدن وعده بانک‌ها و بانک مرکزی مبنی بر تامین مالی برای پرداخت این تسهیلات، وجود ندارد بلکه شعب بانک‌ها و مدیران آنها در واکنش‌هایی جالب حتی نمی‌دانند که وام ۶۰ میلیونی مسکن خاص بانک‌های تجاری چیست!

در محدود مواردی هم که از این وام اطلاع دارند عنوان می‌کنند که بانک آنها منابع کافی را در اختیار نداشته و به هیچ عنوان چنین تسهیلاتی را پرداخت نخواهد کرد. در عین حال که توصیه می‌کنم اگر وام مسکن نیاز دارید همان تسهیلات بانک مسکن را دریافت کنید، چرا که در صورت پرداخت این وام ۶۰ میلیونی میزان اقساط آن با توجه به دوره بازپرداخت کوتاه‌مدت و حداقل پنج ساله‌ای که تعیین خواهد شد به صرفه نیست.

در حالی مصوبه شورای پول و اعتبار برای پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن در بانک‌های تجاری به فراموشی سپرده شده و به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه در این مورد اقدام نشود که در حال حاضر تنها منبع پرداخت تسهیلات مسکن همان بانک مسکن است که به‌طور تخصصی در این مورد اقدام می‌کند.

در حال حاضر صندوق پس‌انداز مسکن یکم که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته مصوب و راه‌اندازی شد، در سه سقف ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان براساس مناطق جغرافیایی با سود ۱۱ درصد و دریافت سپرده تسهیلات پرداخت می‌کند که البته با مصوبه پایان سال گذشته شورای پول و اعتبار سقف آن را برای زوجین به ترتیب به ۱۶۰، ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

اما مورد دیگر وام پرداختی مسکن به وسیله خرید اوراق در فرابورس انجام می‌شود که تا سه سقف ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی در مناطق مختلف قابل پرداخت است و سود آن معادل ۱۷.۵ درصد خواهد بود. این وام نیز برای زوجین تا سقف ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.



 آخرین وضعیت "سمیرا منتظری" خبرنگار صدا و سیما در قاهره


مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما آخرین وضعیت بازداشت "سمیرا منتظری" خبرنگار صدا و سیما که در مصر را تشریح کرد.

به گزارش تابناک از قزوین، چپریان مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد آخرین وضعیت بازداشت "سمیرا منتظری" خبرنگار صدا و سیما در مصر، گفت: خانم منتظری خبرنگار آزاد صدا و سیما بوده که تاکنون گزارش‌های فراوانی از قاهره داشته است.
 
وی افزود: این گزارشگر حدود سه روز پیش برای تهیه گزارشی از یک درگیری در محل حادثه حاضر شد، اما نیروهای امنیتی به بهانه نداشتن مجوز تصویربرداری، وی را بازداشت می کنند.
 
چپریان ادامه داد: تاکنون هیچ اتهامی به صورت رسمی علیه خبرنگار صدا و سیما از سوی مقامات امنیتی مصر اعلام نشده است.

مدیر کل اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: متعاقب این حوادث از طریق دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره پیگیر این موضوع شدیم، بعد از طولانی شدن روند آزاد سازی این خبرنگار، مکاتبه ای با قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه صورت گرفت و رونوشتی از آن به رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ارائه شده است.
 
وی تاکید کرد: پس از پیگیری‌ "منتظری" آزاد شد، اما حکم وی هنوز نهایی نیست و باید دید پیگیری‌های حقوقی در روزهای آینده از سوی وکیلش چه نتیجه خواهد داشت.
 
مدیر کل اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما خاطر نشان کرد: هنوز شرایط ادامه کار خبرنگار صدا و سیما در قاهره مشخص نیست.



نامه 70 چهره جمهوریخواه علیه ترامپ


ده‌ها چهره شاخص جمهوریخواه خواستار قطع بودجه فعالیت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ شده‌اند.
خبرگزاری تسنیم: به گزارش پرس تی وی، بیش از 70 چهره سرشناس حزب جمهوری خواه آمریکا با امضای طوماری خواستار قطع بودجه فعالیت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری و در عوض اختصاص آن به رقابت‌های انتخابات کنگره در ماه نوامبر شده‌اند.
 
رینس پریباس رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان در این نامه که روزنامه  پولیتیکو پیش‌نویس آنرا روز جمعه منتشر کرد گفت: «معتقدیم که تفرقه‌افکنی، بی ملاحظگی، بی کفایتی و عدم محبوبیت بی سابقه دونالد ترامپ خطر (شکست جمهوری خواهان) و پیروزی قاطع دموکرات‌ها در این انتخابات را افزایش داده است.»
 
این نامه خواستار «تغییر فوری» روند صرف کمک‌های مالی حزب جمهوری‌خواه به منظور رقابت‌های مجلس سنا و نمایندگان شده که این رقابت‌ها نیز از عدم محبوبیت ترامپ تاثیر گرفته است.
 
این نامه می‌افزاید: «در حالی که شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هر روز کم رنگ‌تر می‌شود، اتخاذ این تصمیم نباید دشوار باشد.»
 
این نامه به اقدامات متعدد ترامپ اشاره می‌کند که به گفته امضا کنندگان این نامه موجب شده است تا «میلیون‌ها نفر از رای دهندگان»  از حزب جمهوری خواه و ترامپ فاصله گیرند.
 
به گزارش پولیتیکو، این نامه می‌افزاید «رفتارهای زشت و اهانت‌آمیز اخیر (ترامپ) که در نتیجه آنها میلیون‌‎ها رای دهنده از جمله معلولان، زنان، مسلمانان، مهاجران و گروه‌های اقلیت مورد تمسخر و توهین قرار گرفته‌اند»، موجب فاصله گرفتن بسیاری از مردم آمریکا از ترامپ و حزب جمهوری خواه شده است.
 
در این نامه آمده است: «وی همچنین تمایلات مستبدانه خطرناکی از خود بروز داده است که از جمله آنها می‌توان به تهدید به منع ورود پیروان یک مذهب به کشور، دستور به ارتش برای نقض قانون و شکنجه زندانیان، کشتار خانواده‌های مظنونان تروریستی، تعقیب اطلاعاتی مسلمانان و استفاده از احکام اجرایی به منظور انجام دیگر اقدامات فراقانونی و مخالف قانون اساسی، اشاره کرد.
 
طی هفته های اخیر چندن چهره سرشناس جمهوریخواه از بعضی اظهارات ابراز تاسف کرده‌اند.
 
انتخابات سراسری ریاست جمهوری آمریکا روز 8 نوامبر 2016 (18 آبان 1395) برگزار و جانشین باراک اوباما، رئیس جمهور دموکراتِ ایالات متحده، تعیین خواهد شد.



صمیمی پس از ناکامی در المپیک چه گفت؟


نماینده پرتاب دیسک ایران گفت: من اولین المپیکم را تجربه می کردم و واقعا حریفانم قدر بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمود صمیمی در مورد عملکرد خود در رقابتهای مقدماتی پرتاب دیسک بیان کرد: چه بگویم. مهم این است که فینال نرفتم. من اولین المپیکم را تجربه می کردم و واقعا حریفانم قدر بودند.

او ادامه داد: البته توقعم این بود که بتوانم رکورد یهتری بزنم اما شرایط آب و هوایی و بارندگی، از جمله عواملی بودند که اجازه ندادند حداقل در حد خودم ظاهر شوم. من زحمتم را کشیدم اما دیدیم که حتی خوبهای این ماده هم نتوانستند رکورد چندان خوبی در مقدماتی بزنند.

صمیمی در مورد اینکه به نظر می رسید آماده نبوده  و وزنش نسبت به بقیه حریفانش کمتر است ، تصریح کرد:وقتی مربی نداشته باشم و تنها تمرین کنم و مسئولان هم به من توجه نکنند بهتر از این نخواهد بود. البته تمام تلاشم را کردم که مردم را خوشحال کنم  اما شرمنده آنها شدم.



انتشار ویدئوی جنجالی از دختر اوباما


ویدئویی از دختر باراک اوباما به هنگام مصرف ماری‌جوانا در یک فیستیوال موسیقی در کلمبیا منتشر شد.

این روزها در آمریکا ویدئویی منتشر شده از "مالیا اوباما"، دختر بزرگ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که جنجال برانگیز شده است.

برخی از کسانی که در این فستیوال حضور داشتند اعلام کرده‌اند که دختر اوباما ماری‌جوانا مصرف کرده است.

در حال حاضر در برخی از ایالت‌های آمریکا مصرف ماری‌جوآنا آزاد و در برخی دیگر غیرقانونی است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار