کد خبر: ۲۶۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 24 July 2016
مقامات ترکیه قصد دارند گارد ریاست جمهوری این کشور را که حدود ۲۵۰۰ نیرو دارد، منحل کنند.

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی داخلی به بررسی اوضاع کشور پس از کودتا پرداخت و گفت: «دیگر گارد ریاست جمهوری نخواهیم داشت چون دلیلی برای وجود آن نیست و ما نیازی به آن نداریم.»

تعداد سربازان گارد ویژه رئیس‌جمهوری ترکیه حدود ۲۵۰۰ نفر است که دست کم ۲۸۳ نفر از آنها از زمان شکست کودتا بازداشت شده‌اند.

ییلدیریم روز شنبه در این سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که اعضای گارد ریاست‌جمهوری از بین کسانی بودند که در جریان تلاش برای کودتا وارد ساختمان تلویزیون رسمی "تی آر تی" ترکیه شدند و این گروه مجری این شبکه را وادار کردند بیانیه اعلام حکومت نظامی و ممنوعیت آمد و شد در ترکیه را بخواند.

نخست وزیر ترکیه افزود: "تعداد بازداشت‌شدگان تا ساعت 14.00 امروز در مجموع 13 هزار و 2 نفر به ترتیب در استانبول 3 هزار و 879 در آنکارا 2 هزار و 734 در ازمیر 197 در شهر‌های دیگر نیز 6 هزار و 192 نفر است. از این مجموع 329 پلیس، 8 هزار و 831 نظامی، دو هزار و 100 قاضی و دادستان، 52 فرماندار و استاندار و 689 نفر غیرنظامی هستند. همچنین 5 هزار و 837 نفر از این تعداد بازداشت شدگان، زندانی شدند".

ییلدیریم در عین حال گفت:‌ «ترکیه قصد ندارد وضعیت فوق‌العاده را بعد از منقضی شدن مدت زمان سه ماهه تعیین شده تمدید کند اما اگر لازم باشد دوباره آن را اعمال می‌کند.»

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه روز گذشته گزارش کرد محمدسعید گولن، برادرزاده فتح الله گولن هم در ارتباط با کودتای نافرجام جمعه گذشته بازداشت و از شهر ارزروم به آنکارا، پایتخت، منتقل شده است.

ترکیه پس از کودتای نافرجام جمعه گذشته، به پاکسازی گسترده در نهادهای دولتی، نظامی و آموزشی ترکیه دست زده به طوری که هزاران نفر از کارمندان دولت و ماموران پلیس این کشور را اخراج کرده و صدها نفر از افسران ارتش را هم بازداشت کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار