کد خبر: ۲۶۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 17 July 2016
تابناک / دومین فصل از پژوهش های میدانی در مجموعه باستانی استقراری و گورستانی لیارسنگ بن- املش به کشف 14گور از دوره های پارتی و ساسانی منجر شد.

ولی جهانی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت :دومین فصل از مطالعات باستان شناختی در مجموعه باستانی استقراری و گورستانی لیارسنگ بن از توابع بخش رانکوه شهرستان املش که از 17 اردیبهشت ماه 1395 ، با هدف نجات بخشی آثار فرهنگی و به صورت کاوش اضطراری در حال انجام است تا هفتم مرداد ماه ادامه دارد .

جهانی با اشاره به اینکه این محوطه باستانی نخستین بار در سال 1392 مورد شناسایی قرار گرفته بود اظهارداشت: در این فصل از مطالعات، گروهی از کارشناسان باستان شناسی، انسان شناسی زیستی، گیاه باستان شناس، جانور باستان شناس و زمین شناس کار مطالعات علمی در این مجموعه باستانی را انجام می دهند.

سرپرست هیأت باستان شناسی مجموعه باستانی لیارسنگ بن -املش گفت : با کاوش در محوطه های گورستانی و استقراری، شواهدی از آثار تدفینی و معماری سنگی به دست آمد که دوره های تاریخی آنها هنوز برای باستان شناسان مشخص نیست .

به گفته او ، در 5 کارگاه کاوش در محوطه گورستانی در شرقی ترین بخش مجموعه باستانی، 14 گور مورد شناسایی قرار گرفت که آثاری از تدفین به سبک چاله ای و گورهای دخمه ای احتمالاً مربوط به دوره های پارتی و ساسانی می شود.

این باستان شناس افزود:  در بخش مسکونی- استقراری در ضلع شمالی مجموعه، نیز شواهدی از معماری سنگی و فضاهای مسکونی مشاهده شده است.

به گفته جهانی، اظهار نظر نهایی درباره دوره فرهنگی این آثار تدفینی و مسکونی منوط به بررسی و مطالعه بیشتر و مشخص شدن نتایج تاریخ گذاری مطلق و مطالعات آزمایشگاهی است.

او اظهار داشت :نخستین فصل پژوهشهای میدانی لیارسنگ بن -املش در تابستان 1393 و با هدف تعیین حریم مجموعه به سرپرستی ولی جهانی از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان انجام گرفته بود.

دومین فصل از پژوهش های میدانی در مجموعه باستانی استقراری و گورستانی لیارسنگ بن –املش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار