با مصادف شدن تعطیلات دو روزه عید فطر با تعطیلات آخر هفته و حضور انبوه مسافران تابستانی، بازار آستارا و گیلان تا حدودی از حالت رکود بی سابقه و خانه خراب کن درآمد! حضور این مسافرین که از صبح سه شنبه هفته گذشته از دو ورودی اصلی آستارا یعنی اتوبان تالش به آستارا و گردنه حیران در مسیر جاده اردبیل به آستارا آغاز شده بود ساعت به ساعت افزایش یافت و عصر روز چهارشنبه به اوج خود رسید.
کد خبر: ۲۵۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴ 12 July 2016
تابناک / با مصادف شدن تعطیلات دو روزه عید فطر با تعطیلات آخر هفته و حضور انبوه مسافران تابستانی، بازار آستارا و گیلان تا حدودی از حالت رکود بی سابقه و خانه خراب کن درآمد!

حضور این مسافرین که از صبح سه شنبه هفته گذشته از دو ورودی اصلی آستارا یعنی اتوبان تالش به آستارا و گردنه حیران در مسیر جاده اردبیل به آستارا آغاز شده بود ساعت به ساعت افزایش یافت و عصر روز چهارشنبه به اوج خود رسید.

حضور مسافران به حدی بود که علاوه بر پر شدن تمام کمپینگ و پارکینگ های شهرداری آستارا برای نصب چادر های مسافرتی ، غروب این روز تمام مسیر پیاده روی بالایی ضلع شمالی پارک ساحلی شریعتی در حاشیه دریای خزر از جنب درب ساحلی گمرک تا پلکان ورودی این پارک در بخش اصلی پارک مملو از چادرهای مسافرینی بود که اکثرا از استان های شمالغربی وارد گیلان شده بودند به حدی که تمام چادرها تقریبا به هم چسبیده بودند.

جالب اینکه تقریبا تمام مراکز اقامتی آستارا نیز اعم از هتل ها ، مهمانسراها ، مهمانپذیرها و سوئیت آپارتمان ها پر از مسافر بود.

اما تحمل مردم آستارا برای ترافیک سنگین خودروها تقریبا در تمامی خیابانهای اصلی و حتی فرعی شهر این ارزش را برای مردم داشت که بازار مرده این شهر را از حالت اورژانسی خارج نماید!

پیش از این تمام بازاریان آستارایی در بیان وضعیت کسب و کار خود به زبان محلی از اصطلاح بازار یاتب! بازار اولوب! و حتی الله رحمت السون! استفاده می کردند.

اکثر مسافرین شهرهای مرکزی ایران از دو ورودی منجیل در جنوب گیلان و چابکسر در شرق گیلان وارد استان شده و در نهایت سر از بازار ساحلی آستارا در می آورند که در مقابل استفاده مازندرانی ها از نعمت همسایه بودن با شهر هشت میلیون و 700 هزار نفری تهران بسیار ناچیز است ولی سه استان آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل هم در مجموع هفت و نیم میلیون نفر جمعیت دارند(سه میلیون و 800 هزار نفر آذربایجان شرقی ، دو و نیم میلیون نفر آذربایجان غربی و یک میلیون و دویست هزار نفر استان اردبیل ) که به دلیل عدم ظرفیت جاده باریک حیران و توریستی بودن آن اکثر آنها با صرف نظر کردن از ترافیک حیران در ورودی شمالغربی استان گیلان از اتوبان شش بانده تبریز – زنجان – تهران برای سفر به سایر نقاط کشور استفاده می کنند (اخیرا حتی اردبیلی ها هم از طریق جاده سرچم از این اتوبان استفاده می کنند)

حال ما آستارائی ها و سایر گیلانی ها برای سرمایه گذاری جهت جذب بیشتر مسافر از منطقه پر جمعیت شمال غرب کشور چاره ای جز سرمایه گذاری بر روی جاده حیران و تبدیل آن به اتوبان به هر قیمتی که شده نداریم که این کار اسکله بندر آستارا را که با هدف واردات و صادرات کالا به استانها و کشورهای شمال غربی ایران احداث شده است نیز از حالت یک اسکله محلی و نیمه بسته می تواند خارج کند.

به امید روزی که گردنه حیران در گیلان نقش جاده چالوس در مازندران را برای ورود میلیونی مسافر به استان ایفا کند که زیبایی این گردنه توریستی به هیچ وجه قابل مقایسه با گردنه های جاده چالوس نیست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
گردنه حيران تبديل به اتوبان نشود بهتر است ميخواهيد طبيعت زيباي آن از بين برود نكند روزي برسد شما هم مثل مردم مازندران از روي ناچاري جاده را ببنديد ؟به الان خود خداروشكر كنيد مسافران جز زباله چيزي عايد شهرتان نخواهند كرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار