رییس سازمان چای کشور خبر داد
وی خاطرنشان کرد: خرید تضمینی برگ سبز چای نیز امسال به روال سال های گذشته ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست
کد خبر: ۲۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 20 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ، محمدولی روزبهان گفت : مدیران واحدهای چایسازی از فردا (سه شنبه) می توانند بتدریج برای بستن قرارداد به واحدهای سازمان چای در شهرستان ها و شهر لاهیجان مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: خرید تضمینی برگ سبز چای نیز امسال به روال سال های گذشته ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست.

وی یادآور شد: سال گذشته از 186 واحد چایسازی در شمال کشور 154واحد فعال مبادرت به انعقاد قرار داد با سازمان چای در خصوص خرید برگ سبز چای کردند. 

رییس سازمان چای کشور با اشاره به انجام عملیات بهزراعی و استقبال چایکاران از آن پیش بینی کرد: امسال برداشت برگ سبز چای از نظر برداشت کیفی و کمی وضعیت بهتری نسبت به سال های قبل داشته باشد.

فصل برداشت برگ سبز چای در سال جاری با توجه با بارندگی های مناسب و وجود شرایط جوی خوب از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود که این برداشت در چهار چین تا مهر ادامه می یابد.

چای خشک تولید داخلی به دو نوع بهاره و معمولی تقسیم می شود که چای بهاره بیشتر در اوایل فصل برداشت با چیدن دو برگ و یک غنچه بدست می آید و از کیفیت بالایی برخوردار است.

ظرفیت تولید چای خشک از باغ های داخلی در سال، بیش از 70 هزار تن است که سال گذشته این میزان به کمتر از 15 هزار تن کاهش یافت. 

با وجود آنکه دولت همزمان با آغاز فصل برداشت چای در سال زراعی گذشته، قیمت خرید تضمینی برگ سبز را افزایش داد، ولی گرمای بی سابقه و طولانی تابستان، به بسیاری از باغ های چای آسیب وارد کرد. 

هیات وزیران در راستای سیاست های حمایتی دولت بمنظور حفظ ظرفیت تولید و اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی چای، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی 94 -1393 را به تصویب رساند. 

بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی پیش رو با افزایش 21 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برای برگ سبز درجه یک 21 هزار و 800 ریال و درجه دو 12 هزار و یکصد ریال تعیین شد و قیمت فروش آنها به خریداران برگ سبز چای، معادل 33 درصد قیمت خرید تضمینی خواهد بود.

در دو استان گیلان و مازندران بیش از 30 هزار هکتار باغ چای وجود دارد که حدود 90درصد این باغ ها در گیلان قرار دارند.

حدود 56 هزار خانوار گیلانی در بخش کشاورزی چای فعالیت دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار