در حالی‌که وزیر بهداشت از پایین بودن تعرفه‌های پزشکی در سال 95 گلایه داشت و عنوان ‌‌کرد سال آینده میزان افزایش تعرفه‌ها جبران ‌خواهد شد، برخی اسناد و مدارک از بالا بودن این ارقام و پرداخت‌های چند ده میلیونی در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه حکایت دارد.
کد خبر: ۲۴۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ 16 June 2016
شفاف: در حالی‌که وزیر بهداشت از پایین بودن تعرفه‌های پزشکی در سال 95 گلایه داشت و عنوان ‌‌کرد سال آینده میزان افزایش تعرفه‌ها جبران ‌خواهد شد، برخی اسناد و مدارک از بالا بودن این ارقام و پرداخت‌های چند ده میلیونی در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه حکایت دارد. قطار افشای پرداختی‌های نجومی به کارکنان و زیرمجموعه‌های دولتی، مدتی است که حرکت افتاده؛ فیش‌هایی که از درآمد 40 و 50 میلیونی شروع و به دریافت‌های 500 میلیونی نیز رسید! پرداخت‌هایی که مستقیم از حساب بیت‌المال انجام می‌شود.

پرداخت‌های تبعیض‌آمیز در وزارت بهداشت

به گزارش فارس، چندی پیش محمد شریفی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به دریافت‌های میلیونی و بی‌حساب‌ و کتاب در وزارت بهداشت نوشت: «نظام سلامت کشور حتی در بخش دولتی شاهد پرداخت‌های چند صد میلیون تومانی است و این در حالی است که دریافت‌کنندگان این ارقام کمترین تأثیر را در فرآیند درمانی مردم ‌دارند».

شریفی‌مقدم در بخش دیگری از این نامه به وزیر اقتصاد نوشت: «به نظر می‌رسد لابی قدرت و ثروت باعث شده با وجود پیگیری‌ها و اعتراضات گسترده در وزارت بهداشت تاکنون هیچ قدرتی نتواند این طبقه را ملزم به پاسخگویی کند».



موضع‌گیری مدیران در برابر پرداخت‌ها

در مقابل اما وزارت بهداشت با رد این ادعا و پرداخت‌های چند ده یا چند صدمیلیونی موضع محکمی در این‌باره گرفت. مدیران وزارت بهداشت در هیچ‌یک از واکنش‌های‌شان نه‌تنها این موارد را قبول نکردند، بلکه هیچ قولی برای رصد یا پیگیری اینگونه تخلفات در بدنه وزارت بهداشت را نیز ندادند.

تا آنجا که ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: حتی یک نفر در وزارت بهداشت دریافتی چند صدمیلیونی ندارد.

حریرچی درباره میانگین کل درآمدهای پزشکان و پرستاران گفت: میانگین کل درآمد پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در وزارت بهداشت 13 میلیون و 900 هزار تومان، میانگین کل درآمد پزشکان شاغل در بخش درمان در بیمارستان‌ها 5 میلیون و 500 هزار تومان و میانگین کل درآمد پرستاران شاغل 3 میلیون و 100 هزار تومان است.  البته داستان به همین‌جا ختم نشد و اظهارات و واکنش‌های گوناگونی دراین‌باره صورت گرفت و سناریو جدید وزارت بهداشت با شکایت از مطرح‌کنندگان این موضوع و همچنین رسانه منتشرکننده آن ادامه پیدا کرد.

228 میلیون تومان کارانه پزشکی

این در حالی است که فیش‌های حقوقی منتشر شده زیر گوشه‌ای از مدارکی است که درباره پرداخت‌های چند ده و چند صد میلیونی در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های دولتی موجود است.
همچنین پرداخت کارانه 228‌میلیون تومانی به یکی از اعضای دانشگاه علوم پزشکی در حالی انجام گرفته که این مدیر در ماه‌های گذشته نیز حقوق چند ده میلیونی و کارانه خود را دریافت کرده است و این کارانه طی یک فیش علاوه بر حقوق و مزایا جاری واریز شده است. البته این فیش مربوط به یکی از شهرستان‌های کوچک است و باید دید این ارقام در شهرهای بزرگ چقدر است.

 علاوه بر این با توجه به فیش دوم همان مدیر مبلغ 27 میلیون تومان در همان ماه برای وی واریز شده است و درج عناوینی مانند محرومیت از مطب یا واریز کارانه از نکات قابل توجه در این باره است.

صدور سومین فیش در یک ماه!

همچنین 7 میلیون و 700 هزار تومان مبلغ سومین فیشی است که در یک ماه برای این عضو دانشگاه علوم پزشکی صادر شده است. در عین حال باید به این نکته هم توجه داشت که طی چند ماه گذشته و براساس فیش حقوقی موجود، این عضو دانشگاه علوم پزشکی 116 میلیون تومان کارانه دریافت کرده است.

سر به فلک کشیدن اعداد و ارقام دریافتی‌ها

البته در این بین لیست‌هایی نیز موجود است که رقم‌هایی تا 700 میلیون تومان پرداختی در آنها مشاهده می‌شود. این  در حالی است که بخش مهمی از اعتبارات اجرای طرح تحول سلامت که افزایش کارانه‌های پزشکان نیز در بخشی از آن صورت گرفته است، از قطع یارانه کالاهای اساسی تامین شد و از همین رو، بیشترین فشار این پرداخت‌ها به نیروهای فرودست جامعه وارد می‌شود و نتیجه آن، این است که سفره غذایی مردم کوچک‌تر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار