تابناک گیلان / استاندار گیلان گفت: سازمان چای از آغاز برداشت برگ سبز چای تاکنون 41 هزار و 300 تن از این محصول از چایکاران گیلان خریداری کرده که بیش از 70 درصد آن درجه یک است.
کد خبر: ۲۴۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 08 June 2016
تابناک گیلان / استاندار گیلان گفت: سازمان چای از آغاز برداشت برگ سبز چای تاکنون 41 هزار و 300 تن از این محصول از چایکاران گیلان خریداری کرده که بیش از 70 درصد آن درجه یک است.

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان ، محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در جریان بازدید از کارخانه ها و باغ های چای شهرستان فومن ، افزایش قیمت برگ سبز چای در سه سال اخیر را نزدیک به 100 درصد عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم با تدابیر اتخاذ شده، صنعت چای را از نابودی نجات داد.

وی خرید برگ سبز چای از منابع دریافتی از کارخانه‌داران و نیز منابع داخلی سازمان چای را اقدام مثبت دیگر در استان خواند و ادامه داد: با اینکه بودجه در هفته‌های اخیر ابلاغ شد، اما سازمان چای زودتر از موعد اقدام به پرداخت بهای برگ سبز کرد.

نجفی با اشاره به اینکه حدود 2 ماه گذشته شورای اقتصاد همانند سال‌های گذشته نرخ افزایش قیمت چای به صورت درجه یک و 2 را مصوب کرد، گفت: مقرر شد قیمت بیشتر محصولات کشاورزی براساس میزان تورم امسال افزایش یابد که تورم امسال به زیر 10 درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری و سازمان چای بنای ما افزایش نسبی قیمت براساس میزان هزینه‌هاست، افزود: بر این اساس شورای اقتصاد روز گذشته جزئیات قیمت خرید را اعلام کرد و طبق این مصوبه، قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک با رشد 12 درصد به 24 هزار و 400 ریال و درجه دو با رشد 13 درصدی به 13 هزار و 670 ریال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: انجام پرداخت همزمان با تحویل چای توسط باغداران نیز از دیگر اقدامات موثر دولت است که منجر به رقابتی شدن قیمت نیز شده و برخی کارخانه ها تا 10هزار ریال بیشتر از قیمت مصوب، چای درجه یک بهاره را خریداری کردند .
نجفی افزایش قیمت برگ سبز چای در سه سال اخیر دولت تدبیر و امید را نزدیک به صد درصد عنوان کرد و افزود : این امر انگیزه‌ای برای کشاورز باغدار در جهت تقویت تولید و نیز کیفیت این محصول ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پایین آمدن قیمت چای داخلی باعث شده بود نگاه تحقیرآمیزی به این محصول داشته باشند که خوشبختانه، هم کیفیت بالا رفت و هم قیمت آن به نرخ جهانی نزدیک شده است.
نجفی با اشاره به اینکه سال گذشته در گیلان بیش از سه هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت چای داشتیم، گفت: دولت تدبیر و امید در مدت سه سال، با تدابیر اتخاذ شده صنعت چای را از نابودی نجات داد و مصمم به حل مشکلات باقیمانده است.
وی اضافه کرد: 10 تا 12 هزار هکتار از مزارع چای مخروبه به محصولات دیگر تبدیل شده بود که اکنون در حال برگشت به کشت محصول چای است.
نجفی یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید برای افزایش امید چایکاران را پرداخت 115 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای هزینه‌های جاری چایکاران و کارخانه‌داران از محل صندوق توسعه چای عنوان و خاطرنشان کرد: این امر به منظور خوداکتفایی باغدار، تولید کننده و کارخانه‌دار در ایام برداشت چای است.
نجفی افزود: امسال همچنین دولت و وزارت جهاد کشاورزی اهتمام ویژه‌ای در آبیاری تحت فشار محصولات باغی و زراعی دارند که قطعاً منجر به رشد خوب محصولات خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سهمیه ای که امسال توانستیم در بخش آبیاری تحت فشار برای استان بگیریم، در حدود 24 تا 25 هزار هکتار است که بخشی برای چای و بخشی برای سایر محصولات است.
چین اول برگ سبز چای که از اول اردیبهشت ماه آغاز شده بود، با برداشت 33 هزار تن برگ سبز چای از باغ های شمال به اتمام رسید که 86 درصد آن درجه یک و 14 درصد درجه دو محسوب می شود.
28 هزار هکتار باغ چای در استان های گیلان و مازندران وجود دارد و بیش از 50 هزار خانوار چایکار در این دو استان، به این مهم اشتغال دارند.
سال گذشته برگ سبز چای درجه یک، 21 هزار و 800 ریال و برگ سبز چای درجه دو 12 هزار و یکصد ریال از چایکاران خریداری شد.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود که در سال جاری، برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.
میزان نیاز سالانه کشور به چای خشک، حدود یکصد هزار تن است که سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد که از این میزان، 19 هزار و 600 تن چای خشک استحصال شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار