گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران به المانیتور گفت: « آنچه آقای دی کاپریو انجام داد قابل تحسین است. و بسیار مهم است چون با نشر این عکس مردم بسیار زیادی از سراسر این کره خاکی را متوجه این مسئله کرد. این ما را امیدوار می کند شاید افراد بیشتری وارد این مسئله شوند تا به تلاش ها برای غلبه بر چالش دریاچه ارومیه و دیگر چالش های مشابه در ایران و جهان کمک کنند».
کد خبر: ۲۳۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 25 May 2016
المانیتور نوشت: ایرانیان وقتی فهمیدند لئوناردو دی کاپریو عکسی از دریاچه ارومیه را در حساب اینستاگرامش گذاشت، بسیار به وجد آمدند.

به گزارش انتخاب،  دی کاپریو که از پیشتازان عرصه حفاظت از محیط زیست است، عکس Weather Channel  از دریاچه رو به موت ارومیه را بار دیگر نشر کرد تا توجه جهانیان را به تغییرات آب و هوایی جلب کند. آنچه نمی دانست ابراز محبت و علاقه ای بود که بسیاری از ایرانیان در داخل و خارج این کشور برای این حرکت کوچک او در جهت آگاهی بخشی به این موضوع نشان می دادند. 

این نشریه در ادامه آورده است: این پیام در اینستاگرام به سرعت دست به دست شد و بیش از 313,000 لایک و 117,000 نظر دریافت کرد، از جمله: «لئو، ممنونم که درباره آنچه در دنیا به خصوص سرزمین مادری من ایران رخ می دهد نگرانی، واقعا متشکرم» و « ایرانی ها این کارت را تحسین می کنند. ممنونم لئو».

گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران به المانیتور گفت: « آنچه آقای دی کاپریو انجام داد قابل تحسین است. و بسیار مهم است چون با نشر این عکس مردم بسیار زیادی از سراسر این کره خاکی را متوجه این مسئله کرد. این ما را امیدوار می کند شاید افراد بیشتری وارد این مسئله شوند تا به تلاش ها برای غلبه بر چالش دریاچه ارومیه و دیگر چالش های مشابه در ایران و جهان کمک کنند».

علاوه بر بسیاری از حامیان محیط زیست و خبرنگاران ایرانی، سید هادی بهادری، عضو مجلس نمایندگان ایران از ارومیه که در یکی از پروژه های احیای دریاچه ارومیه حاضر است، از این حرکت دی کاپریو بسیار استقبال کرد. حتی بازیگر ایرانی، مهناز افشار در پیامی در توئیتر خود در این باره نوشت: « مگر آنکه پیام دی کاپریو درباره دریاچه ارومیه به تعبیه راهکاری منجر شود تا زندگی به این دریاچه نیمه جان باز گردد».

رئیس جمهور اسبق، محمود احمدی نژاد تقصیر وضعیت این دریاچه را به گردن توطئه غربی ها انداخت و گفت: « کشورهای غربی برنامه ای ترتیب دادند تا باعث خشکسالی برای ما شوند. بنا به گزارشات دقیق آب و هوایی، کشورهای اروپایی از تجهیزات ویژه ای استفاده کردند تا در اروپا ابرهای باران زا ایجاد کنند، و نگذارند این ابرها به ایران و خاورمیانه برسد». او پس از آن وعده داد 600 میلیون متر مکعب آب از سد ارس به دریاچه ارومیه وارد کند، اما هیچ کاری انجام نشد.

دریاچه ارومیه در صدر برنامه کاری جانشین احمدی نژاد، رئیس جمهور حسن روحانی قرار دارد، که وعده داده چیزی حدود 5 میلیارد دلار برای احیای این دریاچه در دوره 10 ساله هزینه شود، که شامل 88  پروژه می شود که اکثر آن ها بر زیرساخت ها و تقویت روش های آبیاری تمرکز دارد.

در سال های گذشته، تحریم های چندلایه مانع از امکان برگزاری کنفرانس های بین المللی و استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی لازم برای حل این مسئله شده بود. حالا که این تحریم ها برداشته شده، همکاری های بیشتری میان دانشمندان ایرانی و بین المللی می تواند برقرار شود. 

در حال حاضر، سازمان برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان غذا و کشاورزی در حال همکاری با سازمان محافظت محیط زیست ایران و دولت ژاپن هستند تا «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی» را اجرا کنند. آن ها امیدوارند با توانمندسازی زنان روستایی و بهینه سازی الگوی مصرف آب و روش های کشاورزی، آنچه از دریاچه ارومیه باقی مانده را حفظ کنند.

لوئیس گفت: « فکر می کنم اراده این کار وجود دارد، اما مردم بیشتری از جمله جوامع محلی، حامیان مالی و سازمان های ملی و بین المللی باید در این طرح ها دخیل شوند، و به دولت ایران کمک کنند تا بر این چالش چیره شوند». او در ادامه گفت: « همان طور که قبلا بارها گفته ام، چالش های محیط زیستی چالشی بین المللی هستند و نیاز به توجه ملی و همین طور بین المللی دارند. ایران در خط مقدم جبهه تاثیرات تغییرات آب و هوایی در خاورمیانه است. تصمیماتمان در قبال محیط زیست باید درست باشد، و باید با در نظر داشتن اولویت و ضرورت چالش های محیط زیستی پیگیری و اجرا شوند. 

پس از آنکه دی کاپریو این عکس را در اینستاگرام گذاشت، سازمان برنامه احیای دریاچه ارومیه از این بازیگر آمریکایی دعوت کرد به بازید از این دریاچه نیمه جان بیاید. المانیتور نتوانست نظر دی کاپریو را جویا شود. هرچند سازمان ملل مستقیما در این باره به او مراجعه نکرده، لوئیس به المانیتور گفت دفتر سازمان ملل در تهران در حال تلاش برای تماس و دعوت از او است تا ببیند می تواند از علاقه دی کاپریو و فعالان دیگر به ملحق شدن به آن ها در این امر مطلع شوند.

این بازیگر آمریکایی در سال 1998 بنیاد لئونارئو دی کاپریو را تاسیس کرد، که هدف آن « اقداماتی  در جهت حفاظت از آخرین مناطق طبیعی با ایجاد راه حل هایی است که بتواند تعادل را به اکوسیستمِ در معرض تهدید باز گرداند، و از سلامتی و رفاه همه ساکنانش مطمئن شود». این بنیاد که در حال ورود به خاورمیانه است، احتمالا در اقدام اول خود به دریاچه ارومیه وارد می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار