کد خبر: ۲۳۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 25 May 2016
انتشار تصاویر نوعی مبارزه که یک سوی آن دختر ایرانی قرار داشت و شکست بدی خورد واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. این درحالی است که تاکنون هیچ نهادی مسئولیت اعزام وی را برعهده نگرفته است.

این مبارزه از سری رقابتهای رشته رزمی «MMA» و در ارمنستان برگزار شد. در این مبارزه دختر نوجوان ایرانی به دیدار رقیب ارمنی خود رفته و در یک دیدار یک طرفه که سرداور قوانین اصلی این رشته را نادیده می گرفت بازنده از میدان خارج شد. 

پخش این تصاویر در شبکه های مجازی واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. اینکه همه اعزام‌ها باید زیر نظر وزارت ورزش و با مجوز شورای برون مرزی صورت گیرد هیچ شکی نیست و اصل ماجرا از آنجا آغاز می شود که چنین سفری بدون مجوز و از سوی افراد سودجو صورت می گیرد.

متاسفانه هستند افرادی که به دنبال رسیدن به منافع مالی دست به چنین اقداماتی زده و والدین نیز بدون اطلاعات کافی و به صرف نام‌های دهان پرکنی چون قهرمانی جهان فرزندان خود را به چنین میدان‌های خطرناکی اعزام می کنند. 

خبرنگار تلاش زیادی برای اطلاع از چند و چون این سفر انجام داد که کمتر به نتیجه ای رسید. فدراسیون های کاراته و ورزش‌های رزمی با صدور بیانیه خود را مُبّری از آن اعلام داشته و مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش هم خبر از پیگیری موضوع داده است. 


مازیار ناظمی در صفحه شخصی خود با انتشار عکسی از این مبارزه نوشت: صحنه هاي كتك خوردن دختر ايراني در رينگ مبارزه واقعا ناراحت كننده بود. كلي پيگيري كرديم؛ هم از فدراسيون رزمي و هم كاراته، روساي آنها مي گويند هيچ اعزامي براي اين افراد نداشتند، در شوراي برون مرزي هم درخواستي نداشتيم چون هميشه با اين شكل مسابقات به دلايل مختلف مخالفيم. حضور اين بچه ها شخصي و بدون مجوز بوده و حتما هم با مسببان آن برخورد مي كنيم و جلوي فعاليت آن مربي و سبك گرفته خواهد شد.

این دختر ایرانی در مبارزه خود لباس کاراته برتن داشت و همین موضوع باعث شد فدراسیون کاراته هم با صدور بیانیه ای به آن واکنش نشان دهد. در این بیانیه آمده است: «این فیلم مربوط به رقابت های رشته MMA(تلفیقی از ورزشهای رزمی) است که در آن ورزشکاران در قفس به رقابت با یکدیگر می پردازند و اساسا این رشته ورزشی ارتباطی با کاراته ندارد. تنها دلیل آنکه هر بیننده ای تصور می کند این ورزشکار از کاراته کاهای ایران بوده، لباس کاراته ای که دختر مبارز نوجوان بر تن کرده است!

به اطلاع می رساند کلیه سفرهای خارجی کاراته کاهای ایرانی به رقابت های آسیایی و جهانی، تنها پس از تایید فدراسیون و اخذ مجوز آن در شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان صورت می گیرد«.

در پایان این بیانیه فدراسیون کاراته با هشدار به خانواده ها، عنوان داشته که برای فعالیت ورزشی فرزندان خود در رشته کاراته به سبک هایی مراجعه کنند که مورد تایید فدراسیون می باشد و در صورت مواجهه با افراد فاقد صلاحیت و دریافت پیشنهاد‌هایی اغوا کننده، مراتب را به فدراسیون کاراته اعلام کنند.


از سوی دیگر فدراسیون ورزشهای رزمی هم در بیانیه ای با رد هرگونه ارتباطي با این اعزام و منتسب نمودن آن به فدراسیونی دیگر اعلام کرده: «ورزشكار مورد اشاره جزء ورزشكاران رشته هاي تحت پوشش فدراسيوني ديگر و ملبس به لباس رسمي آن فدراسيون مي‌باشد، لذا ضمن محكوم كردن نفس حضور ورزشكاران نوجوان در مبارزات حرفه اي اعلام ميدارد بدون توجه به اينكه افرادي كه در چنين مسابقاتي حاضر مي‌شوند متعلق به كدام رشته و يا تحت پوشش كداميك از فدراسيونها مي‌باشند، ذات عمل اشتباه بوده و دستگاه ورزش كشور با عاملين اينگونه سوء استفاده ها برخورد جدي مي‌نمايد«.

در بیانیه فدراسیون ورزشهای رزمی هم با اشاره به اخذ مجوز شورای برون مرزی عنوان داشته: «هر ايراني در هر كجاي دنيا با رضايت شخصي خود می تواند در مسابقات مختلف حضور يابد. اینکه عده اي با مقاصد تخريبي اين گونه اعمال را به فدراسيونهاي ورزشي كشور منتسب كنند امري است ناشايست و از مصاديق بارز نشر اكاذيب محسوب شده و قابل پيگرد قانوني مي‌باشد.»

متاسفانه به نظر می رسد مثل اغلب موارد مشابه، داستان «کی بود کی بود من نبودم» را از طرف مسئولین محترم شاهد هستیم. اگرچه با توجه به نوع مسابقات قابل حدس است که واقعا حضور در مسابقات فوق بصورت شخصی صورت پذیرفته باشد. ولی باید راهکاری برای آگاه ساختن خانواده ها طراحی و اجرا شود. 

وقتی اغلب برنامه های صدا و سیما به فوتبال اختصاص داشته و رشته های رزمی کمترین زمان در بدترین زمان را به خود اختصاص داده و در آن همان مدت زمان کوتاه هم فرصتی برای طرح چنین مسائلی نیست باید هم شاهد چنین اتفاقاتی بود.

«MMA» چیست؟
این رشته رزمی را «هنرهای رزمی ترکیبی» نیز می نامند که تلفیقی از هنرهای رزمی مختلف است و اصولا بیشتر مسابقاتش بصورت حرفه ای برگزار می شود و به همین خاطر میزان خشونت در آن در مقایسه با رقابتهای رایج رزمی بالاتر است. البته این رقابتها نیز تابع قوانین مشخصی برای حفظ سلامت ورزشکاران بوده و در سرتاسر دنیا ازجمله ایران طرفداران بسیاری دارد.

اگرچه برگزاری این رقابتها بصورت رسمی در ایران ممنوع است اما فعالیت در برخی از رشته های رزمی که به نوعی ورزشکاران را برای ورود به چنین رقابتهایی آماده می کنند قانونی انجام می پذیرد. تقریبا وضعیتی شبیه به بوکس که برگزاری رقابتهای حرفه ای آن در ایران ممنوع ولی فعالیت در آن به عنوان یک رشته ورزشی منعی ندارد.

امیدواریم واکنش سریع مسئولین به این ماجرا منجر به پاک کردن صورت مساله و ایجاد محدودیت و ممنوعیت های غیرمنطقی برای علاقمندان این شیوه از رقابتهای رزمی نشده و صرفا با فرد یا افراد متخلف برخورد مناسب صورت بپذیرد. آنچه در این ماجرا موجب تاسف است و در واقع تخلفی که روی داده است نفس خود MMA یا چرایی فعالیت ورزشکاران در آن نیست، بلکه حضور یک نوجوان زیر سن قانونی در رقابتهایی است که مشخصا با قوانین حرفه ای برگزار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار