کد خبر: ۲۳۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 24 May 2016
افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه شنبه) به ریاست آیت الله ابوالفضل میرمحمدی و با حضور تمامی اعضا در محل مجلس قدیم، برگزار شد.
خبرگزاری ایسنا: افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه شنبه) به ریاست آیت الله ابوالفضل میرمحمدی و با حضور تمامی اعضا در محل مجلس قدیم، برگزار شد.

افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ساعت 9 صبح امروز(سه شنبه) و با قرائت قسمت‌هایی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شروع چهارمین دوره انتخابات خبرگان توسط حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدر الساداتی آغاز و سپس با استماع سرود جمهوری اسلامی ، اسقرار هیات رئیسه سنی مجلس خبرگان در جایگاه و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، آغاز شد.

در ردیف نخست از صندلی های مجلس خبرگان، آیت‌الله محمد یزدی که از نمایندگی در دوره پنجم مجلس خبرگان باز مانده ، در کنار آیت‌الله احمد جنتی نشسته بود و دیگر صندلی‌های ردیف نخست را آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت‌الله صادق لاریجانی ، حجت‌الاسلام حسن روحانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و در نهایت آیت‌الله موحدی کرمانی پرکرده بودند، در این میان نام سید حسن خمینی نیز بر صندلی شماره 10 خودنمایی می‌کرد اما تا پایان جلسه خبری از حضور وی در مراسم افتتاحیه نشد.

از دیگر مدعوان جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان اسحاق جهانگیری و سرلشگر فیروزآبادی بودند که بر صندلی‌های شماره 31 و 32 تکیه زده و در ردیف متناظرشان هم سعید جلیلی در کنار آیت‌الله علم الهدی و محمود احمدی‌نژاد نیز در کنار محسنی اژه‌ای و بر صندلی‌های شماره 22 و 23 نشسته بودند.

اما محمدباقر قالیباف شهردار تهران در فاصله‌ی قابل توجه از دیگر میهمانان بر صندلی شماره 96 تکیه زده بود و در سمت چپ او نیز با چند صندلی فاصله حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی و علی اکبر صالحی در کنار یکدیگر نشسته بودند.

قرائت قرآن که پایان یافت، سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران هم وارد جلسه شد و در کنار سرلشگر فیروزآبادی نشست.

مراسم افتتاحیه خبرگان با دعوت منشی هیات رئیسه از آیت‌الله محمدی گلپایگانی، برای حضور در جایگاه و قرائت پیام رهبری به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره مجلس خبرگان ادامه یافت که در بخشی از این پیام بر «حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ی این نظام به سمت هدفهای والا و عالیقدر آن» به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌های خبرگان تاکید و «ادای این مسئولیت سنگین نیازمند صلاحیت‌هائی که در قانون اساسی به آن اشاره شده» دانسته شده بود.

در ساعت 9:25 دقیقه صبح و پس از پایان قرائت پیام رهبری، آیت‌الله احمد جنتی برای ارائه گزارش خود از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به این که انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود اظهار کرد: ما خدا را شاکریم که در کمال صحت و سلامت این انتخابات برگزار شد و رضایت مردم ور هبری را در پی داشت.

به محض پایان ارائه گزارش آیت‌الله جنتی از روند انتخابات مجلس خبرگان که با اظهار امیدواری وی از انجام دقیق وظایف اعضای این مجلس خاتمه یافت، مراسم تحلیف و قرائت سوگند نامه اعضای مجلس خبرگان در ساعت9:40 دقیقه آغاز شد و طی آن حجت‌الاسلام و المسلمین سید روح‌الله صدرالساداتی به عنوان منشی هیات رئیسه سنی در جایگاه حضور یافت و با قرائت متن سوگند نامه از اعضای خبرگان درخواست کرد که بایستند و جملات سوگند نامه را تکرار کند.

مراسم تحلیف که به اتمام رسید، آیت‌الله ابوالفضل میرمحمدی رئیس سنی مجلس خبرگان در سخنانی کوتاه با گرامی داشت یاد و خاطره اعضای درگذشته خبرگان و تشکر از حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه، از تلاش‌ها و زحمات روسای گذشته این مجلس از جمله آیت‌الله مشکینی ، هاشمی، یزدی و مهدوی کنی قدردانی کرد و پس از پایان سخنان وی و با اعلام زمان تنفس از سوی منشی، جلسه علنی در ساعت9:50 دقیقه صبح به اتمام رسید تا اعضای خبرگان پس از پایان زمان تنفس خود را برای نخستین انتخابشان که برگزیدن هیات رئیسه جدید این مجلس بود، آماده کنند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان، محمود احمدی‌نژاد به محض اعلام زمان تنفس از مجلس خارج شد اما سایر اعضای خبرگان و مهمانان حاضردر جلسه به احوالپرسی و گفت و گو با یکدیگر پرداختند.

با آغاز مجدد جلسه، اعضای خبرگان در نخستین انتخاب شان با برگزیدن آیت‌الله احمد جنتی به عنوان پنجمین رئیس عمامه سفید این مجلس و نیز آیات موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی به عنوان نواب اول و دوم و در نهایت با رای به آیات خاتمی و دری نجف آبادی به عنوان دبیران اول و دوم، ترکیب کلی هیات رئیسه را تکمیل کردند.

نخستین نشست خبرگان پنجم در نوبت صبح در ساعت 11 و 45 دقیقه پایان یافت و قرار است بعد از ظهر امروزجلسه نوبت عصر از ساعت 5 آغاز شده واعضای کمیسیون‌های این مجلس با انتخاب خبرگان ملت مشخص شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار