کد خبر: ۲۳۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 24 May 2016
تابناک گیلان - رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بیماری سرطان روده بزرگ که ارتباط مستقیمی با چاقی و عدم تغذیه مناسب دارد، در گیلان رو به افزایش است.

فریبرز منصورقناعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه آمار مشخصی از جمعیت بیماران سرطانی در کشور وجود ندارد، به بروز سرطان‌های مری و روده در استان گیلان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سرطان معده در گیلان بین 15 تا 20 درصد هزار بوده و طی سال‌های گذشته افزایشی در استان نداشته است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سرطان «مری» در این استان کاهش یافته است، گفت: سرطان روده بزرگ در گیلان رو به افزایش بوده و رابطه مستقیمی با چاقی و عدم تغذیه مناسب دارد.

وی با بیان اینکه می‌توان‌ با استفاده از میوه و سبزیجات مناسب از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری کرد، ادامه داد: پیگیری‌های پزشکی در افراد بالای‌ 50 سال برای‌ بیماری سرطان روده بزرگ باید انجام شود.

منصورقناعی تصریح کرد: توصیه می‌شود تمام افراد بالای 50 سال تحت بررسی «کولونوسکوپی» قرار بگیرند و مشاهده برخی علایم را به صورت جدی دنبال کنند و وجود خون در مدفوع از جمله موضوعات قابل‌ پیگیری در افراد است.

وی 30 درصد از سلامت جامعه را به‌عهده‌ وزارت بهداشت و درمان دانست و گفت: بقیه جریان سلامت به‌عهده دیگر سازمان‌های مربوطه بوده و برای حفظ سلامت و بهداشت مردم باید این زنجیره به درستی عمل کنند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان کودهای شیمیایی در میوه‌جات را یکی از عوامل بروز بیماری‌ سرطان دانست و متذکر شد: این کودها عامل بروز مشکلات‌ فراوانی هستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد چربی‌سوز موجب افزایش بیماری‌های کبدی می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود پنج درصد از سرطان‌های گیلان مربوط به دستگاه گوارش است.

منصور‌قناعی درباره امضای قرارداد ارائه خدمات پزشکی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان اشاره کرد و افزود: اخیراً طی دیداری با مسئولان واحد درمان کمیته امداد کشور طرح سلامت مددجویان کمیته امداد امام (ره) گیلان در دستور کار قرار گرفته است.

وی طرح مذکور را شامل بیماری‌های‌ مزمن سینه، مری، روده، زنان و زایمان، بیماری‌های مردان و... عنوان کرد و یادآور شد: آلودگی‌های محیط زیست در افزایش بیماری‌های سرطان نقش مستقیمی ایفا می‌کند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی گیلان، بخشی از بیماری‌های مزمن تاوانی‌ است که بشر باید به دلیل خرابی محیط زیست بپردازد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار