کد خبر: ۲۳۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 23 May 2016

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، قابل پیش‌بینی بود که مخالفان هاشمی و ضربه خوردگان از نتایج انتخابات خبرگان بازی را به هم بزنند و نقشه‌ای را پیش ببرند تا ریاست هاشمی رفسنجانی را در مجلس خبرگان به چالش بکشند؛ حتی اگر پانزده منتخب از شانزده منتخب تهران از میان یاران هاشمی باشند باز هم مخالفان هاشمی امیدوارند با پیش کشیدن ملاقات دختر بزرگ آیت‌الله هاشمی با یکی از همبندانش و انتشار مشکوک تصاویر این دیدار، سعی کنند به جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضربه بزنند.

با این حال هاشمی از همه بهتر می داند که رای مردم به او، رقیب اصلی را از میدان به در کرده است. در اسفند۹۳ هاشمی برای نشستن بر صندلی ریاست خبرگان با محمد یزدی رقابت کرد و البته یزدی بر صندلی ریاست خبرگان نشست اما در اسفند ۹۴ این رای مردم بود که هاشمی را بر صدر منتخبان تهران راهی خبرگان رهبری کرد و یزدی حتی در میان شانزده منتخب اول تهران قرار نگرفت.

از آیت‌الله هاشمی تا هاشمی شاهرودی

اما در لیست خبرگان مردم چه افرادی قرار دارند که برای نشستن بر صندلی ریاست خبرگان مناسبند؟ به جز آیت‌الله هاشمی، سه فرد دیگر هستند که همگی در لیست خبرگان مردم بودند و با حمایت هاشمی وارد مجلس خبرگان شدند. اولی موحدی کرمانی است؛ یک روحانی از نسل سنتی روحانیت مبارز که در انتخابات سعی داشت نقش پدرانه مهدوی کنی را تکرار کند. ریاست موحدی کرمانی در خبرگان، بار دیگر او را در راس هیات تصمیم‌گیری اصولگرایان قرار خواهد داد.

در انتخابات اخیر مجلس، محمد یزدی و مصباح یزدی و موحدی کرمانی مثلث تصمیم در اصولگرایان بودند اما تفاوت این افراد آنجاست که جامعه روحانیت مبارز در لیستی جدا از جامعه مدرسین هم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حمایت کرده بود و هم از حسن روحانی.

اما دیگر گزینه‌ای که شاید بر صدر خبرگان قرار بگیرد، آیت‌الله هاشمی شاهرودی است. رئیس سابق قوه قضاییه و فقیه فعلی شورای نگهبان به نسبت دو رئیس دیگر قبل و بعد خود در قوه قضاییه که رابطه خوبی با نیروهای اعتدالی دارد.

امینی و مومن؛ گزینه‌های روحانیون سنتی

اما در حوزه های قم نام دو مجتهد دیگر نیز شنیده می‌شود که شاید جایی در خبرگان آینده داشته باشند. اولین نفر «آیت‌الله مومن» است و دیگری «آیت‌الله امینی» که هر دو از روحانیون با سابقه خبرگان به شمار می‌روند. امینی در دهمین دهه زندگی خود دومین روحانی مسن عضو خبرگان رهبری به شمار می‌رود و مومن نیز از مهمترین شهر مذهبی ایران، قم، راهی مجلس خبرگان شده است

گزینه اصولگرایان کیست؟

احمد جنتی تنها عضو خبرگان تهران بود که در لیست خبرگان مردم قرار نداشت و حالا، اصولگرایان دوست دارند او را بر صدر مجلس خبرگان قرار دهند تا کمی از بار فشار منتقدان عملکرد شورای نگهبان را کاهش دهند.

یکی از رسانه‌های اصولگرا در گزارشی اینگونه نوشته بود که «جمع زیادی از شاگردان آیت‌الله مصباح راهی خبرگان شده‌اند و شکست تهران را جبران کرده‌اند!» روز چهار خرداد مشخص خواهد شد این ادعا تا چه حد درست بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار