تابناک: جوابیه محمدصادق مفتح معاون سابق وزیر صنعت معدن تجارت در گفتگو با خبرگزاری نسیم ( مورخ17/01/1394 ) در خصوص مشکلات قانون انتزاع به شرح زیر است.
کد خبر: ۲۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸ 14 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، جوابیه محمدصادق مفتح معاون سابق وزیر صنعت معدن تجارت در گفتگو با خبرگزاری نسیم ( مورخ17/01/1394 ) در خصوص مشکلات قانون انتزاع به شرح زیر است:

اینجانب اسفندیار امینی دبیر نظام صنفی کشاورزی و مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به اظهارات آقای مفتح باید عرض کنم : بنده در زمان تصدی آقای مفتح به اتفاق سایر دوستان دامدار و نظام صنفی کشاورزی چندین نوبت با ایشان جلساتی داشتیم و با تفکرات ایشان تا حدودی آشنا هستیم ، جناب مفتح در صحبت های خود به چندین مطلب اشاره کرده اند که ذیلاً اشاره می شود .

1 ایشان فرمودند وزارت جهاد کشاورزی دانش لازم برای تنظیم بازار را ندارد .

پاسخ : وزارت کشاورزی مطابق تصویب نامه شماره 71962 مورخ 16/11/1350 عملاً در قالب خرید تضمینی محصولات اساسی بخش کشاورزی مسئولیت تنظیم بازار مواد غذایی را عهده دار شد ، با این هدف که با بکارگیری شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی و سازمان چای کشور و سازمان گوشت کشور و شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی که در دوران خود هزاران فروشگاه توزیع محصولات کشاورزی داشت و دارد که اغذیه و خواروبار و نیازهای روزانه زندگی افراد و مردم و همچنین هزاران مراکز خرید محصولات کشاورزی و دامی و شیلات را داشته و دارد و هزاران سردخانه و انبار و ماشین آلات و تأسیسات و کشتارگاه ها و غیره که دهه های مختلف و متعدد به بهترین نحوه ایفای نقش کردند و در یک تلفیق دولتی و تشکل های بخش کشاورزی به گونه ای عمل می کردند که هم تولید کنندگان بخش کشاورزی به سود خود می رسیدند وهم مصرف کنندگان به نازلترین قیمت محصولات مورد نیاز خود را خریداری می کردند ، عملاً دلالی و واسطه گری در این چرخه نقشی نداشت و نظارت مردم بر مردم و دولت بر مردم نیز در این شکل کار ، به نحو احسن انجام می شد .

در متن قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی که در سال 1368 به تصویب مجلس محترم رسید و همچنین متمم آن قانون در سال 1372 و قانون نظام جامع دامپروری مصوب سال 1388 و قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی ( مواد 32 و 33 ) مصوب سال 1389 تصریح شده است که هدف وضع قانون ، حمایت از مصرف کننده و تولید کننده می باشد ، وزارت جهاد کشاورزی بیش از 6 دهه با وزارت تعاون و امور روستاها که بعداً در هم ادغام شدند این مأموریت را به احسن وجه انجام دادند و قوانین لازم برای اینکار نیز به کرات به تصویب رسید و تا آن زمان این لجام گسیختگی در افزایش قیمت ها و به هم خوردن تناسب واردات و صادرات نبود و تولید داخل هر روز پر رونق تر از قبل بود و مصرف کنندگان نیز با رفاه تر بودند ، ولی از زمانیکه اختیارات از وزارت کشاورزی جدا شد و بین دیگر دستگا ه ها من جمله وزارت بازرگانی توزیع گردید همه چیز مسیر عکس به خود گرفت ، اگر این کارهای مثبت بدون دانش بود آیا امکان آن وجود داشت ؟ حالا این سئوال مطرح است که وزارت جهادکشاورزی و تشکل هایی که برای این کار ایجاد شده اند و قریب 6 دهه ایفای نقش کرده اند دانش لازم را ندارند و یا دیگرانی که اختیارات را گرفتند و وضع و اوضاع تولید و واردات و صادرات و توزیع ومصرف کننده و تنظیم بازار را به این روز انداختند ؟

2 ایشان گفته اند که مشکل اصلی قانون انتزاع است و مجلس محترم در اثر هیجانات و احساسات این قانون را تصویب نموده است .

پاسخ : اینکه مجلس محترم با 248 نماینده حاضر در مجلس و 211 رأی موافق و کمتر از 10 رأی مخالف این قانون را دراثر احساسات و هیجان به تصویب رسانده اند این را خود مجلس و رئیس و نمایندگان محترم باید پاسخگو باشند ، ولی در این مورد که می فرمایندمشکل اصلی قانون انتزاع است ، باید گفته شود طبق قانون انتزاع بخشی از اختیاراتی که از وزارت کشاورزی جدا شده بود به این وزارت برگشت و فضا برای بکارگیری مجدد کلیه کارشناسان ، تأسیسات ، ابنیه ، سردخانه ها ، فروشگاه ها ، میادین عرضه مستقیم ، کشتارگاه ها ، تشکلهای بخش کشاورزی و بسیاری دیگر که در حال نابودی بود و عملاً چند سال بود که به هیچ وجه استفاده نمی شد مجدداً آماده شد و مشکلی در این قانون وجود ندارد به جز اینکه اختیار برای صدور مجوز های واردات ویرانگر و مخرب تولید که صرفاً ایجاد رانت می نمود بسته شد .

3 ایشان فرمودند که ستاد تنظیم بازار نمی تواند به درستی ایفای نقش کند و دلیل آن را قانون انتزاع عنوان کردند .

پاسخ : مشکل ستاد تنظیم بازار این بود که اصل چرخه که تولیدکننده و نمایندگان تولید که وزارت جهادکشاورزی و تشکلهای تولید کنندگان هستند محوریت آن را نداشتند و هم اکنون در یک چرخه اصلاحی اگر کسانیکه تنها راه حل مشکل کشور و ساده ترین آن را واردات می دانستند ، اجازه دهند و منافع ملی را به منافع فردی ترجیح ندهند ، ستاد نیز با محوریت تولید به کارآیی لازم خواهد رسید .

4 ایشان فرمودند ما مخالف طرح انتزاع بودیم .

پاسخ : طبیعی است که ایشان و همفکران و هم گروه های ایشان مخالف باشند ، به ایشان باید حق داد .

5 ایشان فرمودند کشاورزی و کشاورزان قربانیان اصلی طرح انتزاع هستند .

پاسخ : هیچ وقت یادمان نمی رود در جلساتی که دامداران برای اصلاح قیمت شیر و گوشت و فاصله زیاد از تولید و مصرف نزد ایشان و هم فکرانشان ضجه می زدند و ایشان مسیر خود را می رفتند و مجلس محترم برای رهایی تولیدکنندگان از این انحصار و دیو واردات و تقویت تولید و راحتی وامنیت غذایی مصرف کننده این قانون را مصوب نمود ، کاش ایشان لطف کنند و اجازه بدهند ازاینجا به بعد تولیدکنندگان بدون فکر و حمایت ایشان مسیر خود را طی کنند ، تولیدکنندگان فراموش نکردند که از سراسر کشور جمع شدند درب وزارت بازرگانی و ایشان اجازه ملاقات نمی دادند ، حتی به خانواده های معظم شهدا و ایثارگرانی که بین تولیدکنندگان بودند .

5- ایشان فرمودند وزارت کشاورزی تخصص تجارت ندارد.

پاسخ: اولأ مگر وزارت صنعت معدن و تجارت، عملیات تجاری و یا صنعتی و معدنی انجام می دهد . بجز کارهای ستادی و اداری مگر کار دیگری صورت می پذیرد. در مقوله تخصصی هم آنجا که نیاز داشته باشند طبعا واحدهای تحقیقات وتفحص ویژه وارد عمل می شود که این بحث در تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها به تناسب موضوع وجود دارد.ثانیأ صدور مجوز واردات و صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی و نهاده ها و مایحتاج و تولیدات بخش کشاورزی به لحاظ عقلی وتجربه ایی در کدام وزارت خانه ها معقول تر به نظر می رسد.آیا تشکل ها و امکانات مردمی و خصوصی بخش کشاورزی که در تنظیم بازار و واردات و صادرات و توزیع و تولید محصولات کشاورزی با وزارت جهادکشاورزی مرتبطند یا با وزارت صنعت و معدن و تجارت؟ ، ثالثأ ایشان خبر ندارند که در زیر مجموعه های وزارت جهادکشارزی معاونت تنظیم بازار از دهه های قبل وجود داشت سازمان تعاون روستایی ، سازمان گوشت ، سازمان چایی و .... که تمامأ برای این منظور تشکیل شدند. رابعأ الحق والانصاف اگر از خود مردم شهر و روستا سوال شود که تمایلشان به این است که تولیدات داخلی را بصورت مستقیم از تولیدکنندگان و تشکلهای ایشان خریداری کنند یا از واردات و دیگر فروشنده هایی که مشخص نیست چه نظارتی بر ایشان وجود داردکدام را خواهند گفت؟

7-ایشان فرمودند در تصویب قانون انتزاع مباحث عوام فریبانه بر مباحث کارشناسی غلبه کرد.

پاسخ: ایشان کارشناس چند رشته هستند که اینگونه قاطع سخن می رانند و در خصوص بخش کشاورزی بیشتر از همه اظهار نظر می کنند.دیگر اینکه نسبت دادن این واژه ها به مجلس محترم کار درستی نیست.

8- ایشان به مقوله اصناف اشاره کردند.

باید عرض کرد که اصناف فقط مغازه داران شهر نشین نیستند که البته بسیار هم شریف هستند و خدمات می رسانند بلکه اصناف بخش کشاورزی که قبلا فقط در بخش تعاونی های روستایی و کشاورزی بودند واز سال 1384 در قالب قانون نظام صنفی کشور و ماده 35 قانون تأسیس نظام مهندسی کشاورزی نیز تشکیل شدند و پس از تصویب قانون انتزاع در کنار سایر اصناف ایفای نقش میکنند نیز هستند و خواهش من از جناب دکتر مفتح و دوستان همفکر ایشان این است که به این موضوع دقت فرمایند که راهی که ایشان و دوستانشان فکر میکردند درست است قریب یک دهه طی شد و اوضاع تولید و تنظیم بازار و واردات و صادرات و قاچاق و نظارت و مصرف را به اینجا که شاهدیم رساند،اجازه دهند زمانی در خور (حداقل معادل زمان ایشان) نیز برای قانون انتزاع طی شود و اگر بهتر از قبل نشد.آنوقت سروصدا راه بیندازند. اینکه ایشان از قبل از طرح انتزاع و به این زودی بعد از طرح انتزاع داد و هوار راه اندازی کرده اند ذهن را به سمت مسائل و دلائل غیرمتعارف می برد.

9- ایشان فرمودند در مورد سرانه و میزان مصرف و میزان تولید داخلی بین وزارت بازرگانی و وزارت جهادکشاورزی اختلاف بوده و هم اکنون وزارت جهادکشاورزی به آنچه خود اعتقاد دارد عمل می کند.

پاسخ: طبیعی است همانطور که قبلا وزارت بازرگانی بدون توجه به میزان واقعی تولید داخلی هر میزان وارداتی که خود معتقد بود را انجام می داد و تولید را نابود کرد.برای واردات محصولات مشابه تولیدات سایر بخش ها تعرفه واردات قرار می داد ولی برای محصولات تولید داخل در بخش کشاورزی برخلاف قانون تعرفه صادرات وضع می کرد و هیچ پاسخی هم به تولید کننده نمی داد .طبیعی است که وزارت جهادکشاورزی تولید داخل را بهتر از دیگر وزارتخانه ها می داند و باید بداند اگر وزارت جهادکشاورزی تولید داخل را نداند، به طریق اولی سایر وزارت خانه ها نخواهند داشت.

در پایان از آقای مفتح خواهش می کنم بگذارند مردم بیشتر وارد میدان کار شوند.تشکل های صنفی و تعاونی تولید کنندگان و مصرف کنندگان اگر میدان عمل برایشان باز شود هم مشکل تولید را حل خواهند کرد و هم توزیع و مصرف را ، لذا اینقدر به بهانه مشکل مردم القاء نگرانی و تشویش ذهن نکنیم.

با تشکر

اسفندیار امینی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار