کد خبر: ۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 09 April 2015
 رییس سازمان چای کشور جزئیات چگونگی پرداخت وام به چایکاران را اعلام و پیش‌بینی کرد که امسال 100 هزار تن برگ سبز چای در استان‌های شمالی کشور برداشت شود.

محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در سالی که گذشت دولت تدبیر و امید حمایت‌های جدی از محصول چای در دستور کار خود قرار داد و با اقدامات خوبی که از سوی دولت انجام شد روحیه شادی و نشاط به جامعه چایکاران بازگردانده شد.

وب افزایش 50 درصدی قیمت تضمینی برگ سبز چای و پرداخت به‌ موقع مطالبات چایکاران از سوی دولت را از جمله این اقدامات ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: تخصیص اعتبارات به‌زراعی از دیگر حمایت‌های جدی دولت تدبیر و امید بود.

روزبهان با اشاره به قدیمی بودن باغات چای گیلان و مازندران گفت: قدیمی بودن باغات موجب می‌شد که محصول خوب و کیفی از باغات برداشت نشود و به همین دلیل برای اولین بار پس از 10 سال حمایت‌های تسهیلاتی برای چایکاران درنظر گرفته شد.

رییس سازمان چای میزان این مبلغ را 60 میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: این وام‌ها برای انجام عملیات هرس در باغات چای داده می‌شود.

وی میزان اختصاص وام به چایکاران برای هرس کف‌بر در باغات چای را پنج میلیون تومان و هرس کمربر را دو میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد و گفت: بهره این وام‌ها صفر است و به چایکار برای باز پرداخت وام دو سال تنفس داده می‌شود.

روزبهان تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور را یکی دیگر از اقدامات خوب دولت در سال گذشته عنوان کرد و گفت: عدم تامین نقدینگی همواره یکی از مهمترین مشکلات چایکاران است و تشکیل این صندوق منجر به بهبود امر تولید چای خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در 25 اسفند سال گذشته این صندوق با حمایت 25 هزار و 500 خانوار چایکار شروع به کار کرد و سرمایه آن نیز هشت میلیارد و هشت میلیون تومان بود، تصریح کرد: این سرمایه هم اکنون به 32 میلیارد تومان افزایش یافته است و البته 13 کارخانه چایسازی نیز در این صندوق عضو هستند.

رییس سازمان چای کشور گفت: صندوق حمایت از صنعت چای کشور اولین صندوق حمایتی است که سهام آن توسط چایکاران و دولت تامین شده است و علاوه بر این دولت تدبیر و امید به جهت حمایت از قشر ضعیف چایکار سهام بخش چایکاران را نیز خود پرداخت کرده است.

وی گفت: مدیر این صندوق توسط چایکاران، نماینده دولت و صاحبان کارخانه چای‌سازی تعیین می‌شود و این اعضاء وظیفه مدیریتی این صندوق را برعهده دارند.

روزبهان درخصوص افزایش 21 درصدی قیمت برگ سبز چای گفت: بیشترین افزایش قیمت محصولات کشاورزی در کشور به چای اختصاص یافته است و دولت با انجام چنین اقداماتی به دنبال افزایش انگیزه چایکاران برای تولید بیشتر این محصول است.

وی گفت: با توجه به حمایت‌های خوب دولت و سخت‌کوشی که از چایکاران سراغ داریم پیش‌بینی می‌شود امسال 100 هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شود.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: باتوجه به شرایط اقلیمی که داریم چای‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود عاری از سم است و برای کنترل آفت چای هم از روش‌های بیولوژیک استفاده می‌شود.

وی گفت: امروزه همه کشورهایی که به دنبال تامین غذای سالم هستند از مصرف چای ایرانی استقبال کرده‌اند و به‌ زودی چای ایرانی بازارهای بزرگ جهانی را از آن خود خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار