مدیر کل شیلات گیلان:
در مدت مذکور 2 هزار و 530 تن ماهی استخوانی در گیلان صید شد که هفت درصد کاهش داشته است و با تمدید زمان صید ممکن است این کمبود جبران شود.
کد خبر: ۱۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 07 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، اسحاق شعبانی امروز در انزلی با اشاره به تمدید زمان صید ماهیان استخوانی اظهار کرد: هر ساله صید ماهیان استخوانی از 20 مهر ماه تا 15 فروردین انجام می‌شود و امسال با توجه به کاهش صید بر اساس مصوبه سازمان شیلات زمان صید ماهیان استخوانی دریای خزر به مدت 10 روز تا 25 فروردین تمدید شد.

وی با تاکید بر اینکه امکان تمدید دوباره زمان صید ممکن نیست، تصریح کرد: در مدت مذکور 2 هزار و 530 تن ماهی استخوانی در گیلان صید شد که هفت درصد کاهش داشته است و با تمدید زمان صید ممکن است این کمبود جبران شود.

مدیر کل شیلات گیلان دلیل کاهش صید ماهیان استخوانی را شرایط نامساعد جوی عنوان کرد و افزود: هنوز نیز هوا سرد بوده و شرایط جوی در افزایش صید تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه گیلان اکنون 51 تعاونی پره صید با 4 هزار نفر عضو دارد، افزود: در مجموع تاکنون 9 تعاونی پره صیادی تعدیل شده که تعدیل پنج تعاونی توسط شیلات بوده است.

شعبانی تعدیل تعاونی‌ها را جزو الزامات دانست و خاطرنشان کرد: 14 تعاونی پره صیادی نیز غیراقتصادی و غیرفعال است.

وی با بیان اینکه دولت برای تعدیل تعاونی‌ها حدود 62 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود، یادآور شد: از این مبلغ تنها 10 میلیارد تومان اختصاص داده شده که 7 میلیارد و 200 میلیون تومان به گیلان دادند و با آن پنج تعاونی تعدیل شد.

مدیر کل شیلات گیلان وضعیت صیادان در تعاونی‌های تعدیل و تعطیل شده را پراکنده خواند و گفت: صیادان به کارهای دیگر مشغول هستند و در صورت تخصیص اعتبار اختصاص، پول این صیادان پرداخت می‌شود.

وی یکی از مشکلات جامعه صیادی را بیمه آنها دانست و خاطرنشان کرد: از تعداد چهار هزار صیاد گیلانی حدود 60 تا 70 درصد صیادان بیمه خویش‌فرما هستند و بقیه بیمه نیستند و پرداخت حق بیمه برای آنها سخت است.

شعبانی با اشاره به اینکه تعرفه بیمه قبلاً 170 هزار تومان بود که بعد به 150 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: قرار شد 17 درصد پرداخت حق بیمه سهم صیادان باشد و 10 درصد را دولت بپردازد که این امر محقق نشده است.

وی تکثیر و بازسازی را از وظایف شیلات گیلان عنوان کرد و متذکر شد: هر ساله باید برای پایداری شغل صیادی عملیات تکثیر و بازسازی انجام شود و به همین منظور سالانه 150 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در دریا رهاسازی می‌شود.

این مسئول رهاسازی سالانه 2 میلیون بچه ماهی خاویاری را از دیگر اقدام‌ها در راستای پایداری صیادی و جلوگیری از انقراض این گونه ماهیان در آب‌های داخلی ذکر کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار