کد خبر: ۱۵۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ 06 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه صنعت کشاورزی در استان‌های شمالی رویکرد اقتصادی ندارد،گفت: چایکاران ۵ماه در انتظار مطالباتشان نشته‌اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت نامناسب محصول چای در کشور،خاطرنشان کرد: متاسفانه حمایت صحیح دولتی در صنعت کشاورزی دیده نمی شود و این در حالی است که دولت یارانه‌ها و سوبسیدهای  اقتصادی  را که به کشاورزان قول داده نیز عملیاتی نمی‌کند.

نماینده  مردم رشت در مجلس شورای اسلامی  با بیان  اینکه دولت باید تکلیف صنعت کشاورزی را روشن  کند و اگر اعتقاد  دارد این صنعت مفید است باید حمایت کند، گفت: در شرایطی که دولت سوبسید و یارانه کشاورز را  به نحو مطلوب پرداخت نمی کند،باید منتظر آشفتگی نظام خانوادگی کشاورز باشد؛چراکه کشاورز بطور مستقیم  از این  مسیر امرار معاش می کند.

کم لطفی دولت‌ها در خصوص چای و برنج مشهود است

جعفرزاده ایمن آبادی  ادامه داد: زمانی که کشاورز درآمد کافی نداشته باشد،احتمال دارد به بزهکاری کشیده شود؛بنابراین ملاحضه کنید، عدم حمایت از صنعت کشاورزی تا چه حد برای نظام اقتصادی و اجتماعی ما  می تواند زیان بار باشد.

وی با بیان اینکه کم لطفی دولت‌ها در زمینه چای و برنج مشهود است،گفت: در استان گیلان از 2ونیم میلیون  نفر حداقل یک میلیون نفر وابسته به صنعت کشاورزی هستند.
نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه اگر تغییرکاربری کشاورزی  ممنوع است؛پس چرا شرایط اقتصادی کشاورز هم بهبود نمی یابد،تصریح کرد:کشاورزان نمی توانند از یک هکتار سالی 10ملیلون درآمد کسب کنند؛اما اگر همین یک هکتار را با تغییرکاربری بفروش برسانند500میلیلون تومان درآمدکسب می‌کنند؛بنابراین اگر دولت از تغییر کابری اراضی کشاورزی  جلوگیری می کند؛باید از سوی دیگر  چتر حمایتی  هدفمند برای توسعه صنعت کشاورزی برپا کند.

دولت احیای باغات چای را در دستور کار قرار دهد

جعفرزاده ایمن آبادی،خاطرنشان کرد: صنعت کشاورزی با این وضعیت حمایتی دولت در استان‌های شمالی 5الی 10 سال دوام خواهد داشت،اگر دولت یارانه و سوبسید  را به کشاورزان اختصاص ندهد،باید خط قرمز برصنعت کشاورزی در استان گیلان کشید.


وی با بیان اینکه دولت باید احیای باغات چای را در دستور کار قرار دهد،تاکید کرد:عدم افزایش راندمان آب  توسط دولت موجب  افزایش هزینه های اقتصادی  محصول چای می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه ومحاسبات مجلس بابیان اینکه واردات بی رویه تیرخلاص بر پیکر بی جان صنعت کشاورزی است،افزود:یارانه و سوبسید باید به چایکاران داخلی تعلق گیرد تا کشاورز انگیزه لازم  برای کاشت ،داشت و برداشت محصول را  از دست ندهد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، از ابتدای فصل برداشت برگ سبز چای تاکنون دو سوم مطالبات چایکاران پرداخت شده و حدود 25 تا 30 درصد آن باقی مانده است که علیرغم گذشت سه ماه از فصل برداشت همچنان پرداخت نشده است.

انتظار می‌رود سازمان چای ضمن تسریع در پرداخت چایکاران به آن‌ها برای آماده‌سازی باغ‌هایشان مساعدت‌هایی پرداخت کنند تا پس از برداشت برگ سبز چای در سال آینده از بهای محصول برداشت‌شده‌شان کم کنند،چراکه این مساعده و کمک می‌تواند انگیزه‌ای برای چایکاران باشد تا آن‌ها به باغ‌هایی که سال‌های سال رهایش کرده‌اند بروند و آن‌ها را احیا کنند.

زمانی در ایران 32 هزار هکتار باغ آماده برگ سبز چای وجود داشت که حدود 70 هزار تن چای خشک در ایران تولید می‌شد اما هم اکنون حدود 15 تا 20 هزار هکتار باغ چای فعال در کشور وجود دارد و از حدود 83 هزار تن برگ سبز چای برداشت شده در سال جاری 18 تا 19 هزار تن چای خشک تولید شده است.

سازمان چای باید هرچه سریع‌تر مطالبات چایکاران را پرداخت کنند و به هر یک از آن‌ها مبلغی را به عنوان مساعده پرداخت کنند تا آن‌ها بتوانند نسبت به احیای باغ‌های رها شده‌شان اقدام کنند.

حدود 20 هزار هکتار از باغ‌های چای طی سال‌ها و دهه‌های اخیر رها شده‌اند که برای احیای هر هکتار از این باغ‌ها به حدود یک میلیون تومان اعتبار نیاز است و سازمان چای می‌تواند این اعتبار ناچیز را در قالب مساعده به چایکاران پرداخت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار