بسته خبری ویژه «تابناک گیلان»؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۱۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱ 18 March 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. 

پیش فروش بیش از 15 هزار بلیط اتوبوس
فریبرز مرادی از مجموع پیش فروش های انجام شده سه هزار و 553 بلیط به صورت اینترنتی و 11 هزار و 498 بلیط نیز بصورت حضوری عرضه شده است. 
وی بیشترین بلیط فروش شده را تا کنون ، مربوط به روز بیست و هشتم اسفند ، هفتم و چهاردهم فروردین ماه و کمترین آمار را مربوط به سیزدهم فروردین ماه عنوان کرد و از شهروندان خواست تا با برنامه ریزی برای سفر و پیش خرید بلیط ،امکان ارائه خدمات بهتر از سوی شرکت های حمل و نقل جاده ای استان به ویژه در ایام شلوغ را فراهم کنند. 
معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان با اشاره به آمادگی شرکت های مسافربری استان برای فروش بلیط اینترنتی در سالجاری ، با ابراز خرسندی از افزایش تمایل عمومی به تهیه بلیط اینترنتی گفت : این روند رو به رشد بیانگر رواج فرهنگ سفر برنامه ریزی شده در میان مسافران نوروز سالجاری می باشد که به نوبه خود این امر یاریگر دست اندرکاران حمل و نقل استان در خصوص پیش بینی ناوگان مورد نیاز و تامین آن است. 
مرادی تصریح کرد : مسافران می توانند در گاه های پیش فروش بلیط اینترنتی به آدرس www.gilanmosafer.ir و www.payaneh.ir و نیز دفاتر فروش بلیط در شهرها و پایانه های عمومی استان نسبت به خرید اینترنتی بلیط اتوبوس اقدام کنند. 
وی یادآور شد : ستاد سفرهای نوروزی اداره کل حمل و نقل و پایانه ها با شماره تماس 01333110154کانون انجمنهای صنفی حمل و نقل مسافر با شماره تلفن 01333229112 سامانه پیام کوتاه اداره کل به شماره 20000141 و نیز نمایندگان اداره کل مستقر در پایانه های مسافربری استان آماده دریافت نظرات هموطنان و رسیدگی به شکایات آنها هستند. 
112 شرکت حمل و نقل مسافر با بیش از سه هزار و 300 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری شامل 223 دستگاه اتوبوس و یکهزار و 165 دستگاه مینی بوس و یکهزار و 973 دستگاه سواری جابجایی مسافران را از این استان به دیگر نقاط برعهده دارند.

واریز تسهیلات به حساب سازمان چای
به گزارش تابناک گیلان، محمدولی روزبهان در نخستین نشست با اعضای هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور گفت: تسهیلات بهزراعی از امروز به تدریج به حساب بانکی چایکارانی که اقدام به تشکیل و تکمیل پرونده در ادارات چای شهرستان ها کرده اند، واریز می شود.
وی افزود: بزرگترین صندوق در کشور با مشارکت بیش از ۲۵ هزار نفر از کشاورزان چایکار و صاحبان صنعت چای تشکیل شده است.
روزبهان ادامه داد: این صندوق با 86 میلیارد ریال سرمایه اولیه تاسیس شده و تنها صندوقی در سطح کشور است که آورده کشاورزان نیز از سوی دولت پرداخت شده است.
رییس سازمان چای کشور اضافه کرد: نیت دولت از تشکیل این صندوق، حمایت از صنعت چای است و چایکاران نیز استقبال بسیار خوبی از این صندوق کردند.
استان های گیلان و مازندران بیش از 30 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغات در گیلان و بیشتر این باغ ها نیز در شهرستان های لاهیجان و املش قرار دارند. 
چایکاران اقدامات بهزراعی و عملیات هرس باغات چای را همه ساله از دی ماه آغاز و تا فروردین ماه به پایان می رسانند.
ظرفیت تولید چای خشک از باغ های داخلی در سال، بیش از 70 هزار تن است که سال گذشته این میزان به کمتر از 15 هزار تن کاهش یافت. 
با وجود آنکه دولت همزمان با آغاز فصل برداشت چای در سال زراعی گذشته، قیمت خرید تضمینی برگ سبز را افزایش داد، ولی گرمای بی سابقه و طولانی تابستان، به بسیاری از باغ های چای آسیب وارد کرد. 
هیات وزیران در راستای سیاست های حمایتی دولت بمنظور حفظ ظرفیت تولید و اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی چای، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی ۹۴ -۱۳۹۳ را به تصویب رساند.
بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی پیش رو با افزایش 21 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برای برگ سبز درجه یک 21 هزار و ۸۰۰ ریال و درجه دو ۱۲ هزار و یکصد ریال تعیین شد و قیمت فروش آنها به خریداران برگ سبز چای، معادل ۳۳ درصد قیمت خرید تضمینی خواهد بود.

به گزارش تابناک گیلان ،مدير جهاد كشاورزي شهرستان تالش گفت: 14 هزار تن شير گوسفندي و 4 هزار تن شير گاوي در تالش به محصولات لبني پنير و كره تبديل شد.
سيد علي موسوي مدير جهاد كشاورزي شهرستان تالش اظهار كرد: در سال جاري بيش از 18 هزار تن شير به ارزش اقتصادي 270 ميليارد ريال توسط دامداران تالشي توليد شده است.
وی گفت: از اين مقدار 14 هزار تن شير گوسفندي و 4 هزار تن شير گاوي بوده كه به محصولات لبني پنير و كره تبديل شده است.
موسوي با بيان اينكه از 18 هزار تن شير توليد شده 600 تن به مصرف رسيده است افزود: تالش بيش از 507 هزار رأس دام بزرگ و كوچك دارد.
زنان تالشی پس از دوشیدن شیر گوسفندان آن را از یک صافی پارچه‌ای یا توری نازک عبور می‌دهند، بعد از گذراندن از صافی، به شیری که هنوز گرم است، مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب می‌کنند. این مخلوط بعد از مدتی می‌بندد. سپس با یک کاسه فلزی، مایع به دست آمده را داخل دیگی که روی آتش اجاق است ریخته و در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه خمیر دیگری به دست می‌آید. این خمیر را در ظروفی که از جنس چوپ و به شکل بشقاب است، می‌ریزند و با فشار دست، آب آن را می‌گیرند و پنیر باقی می‌ماند. این پنیر به پنیر تالش معروف است.
پنیر تالش یا در محل فروخته می‌شوند و یا اینکه توسط خریداران سنتی محلی در شهر خریداری می‌شوند. قیمت پنیر تازه از پنیر کهنه ارزان‌تر است زیرا پنیر کهنه نمک سود شده و مدت زمان بیشتری، سالم باقی می‌ماند. پوست بز و گوسفند نیز را برای نگهداری کشک و پنیر و نگهداری کره در فصل زمستان آماده می‌کنند.

برنامه طرح ارتقای کیفیت نان در گیلان
به گزارش تابناک گیلان ،مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 7 کشور گفت: ذخیره آرد در گیلان تامین شده و برای 5 ماه آینده ذخیره گندم مرغوب هم موجود است.
رمضان کامران پی  گفت: امسال اقدامات مختلفی برای ارتقای کیفیت نان در گیلان انجام شد و سال آینده برنامه داریم تا اقدامات موثرتری برای ارتقای کیفیت نان انجام دهیم.
وی با بیان اینکه اغلب واحدهای نانوایی گیلان سنتی هستند، اضافه کرد: واحدهایی که ماشین آلات جدیدتری دارند نان بهتری تولید می کنند.
کامران پی در ادامه از ذخیره 5 ماهه آرد گندم خوب در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: از بیستم اسفند ماه سالجاری توزیع 3 هزار و 700 تن آرد در نانوایی های گیلان شروع شده است.
وی گفت: در ایام نوروز همه نانوایی های گیلان برای ارائه خدمات باز هستند و برخی از نانوایی های استان هم به ساعات کاری خود اضافه کرده اند تا گردشگران با هیچ مشکلی مواجه نباشند.
وی در خصوص میزان تخلفات در واحدهای نانوایی گیلان گفت: یکی از مهمترین تخلفات امسال در نانوایی های لواش بود که از جوش شیرین در پخت نان استفاده می کردند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 7 کشور از افزایش تقاضای واحدهای نانوایی در بخش آزادپزی خبر داد و گفت: آزادپز شدن به دلیل رقابتی تر شدن تولید نان موجب می شود که شهروندان از نان های باکیفیت بیشتری برخوردار باشند.

به گزارش تابناک گیلان، سیدکمال‌الدین موسوی ظهر امروز در نشست پلیس گیلان  به منظور ارتقاء سطح آگاهی حقوقی در برخورد با جرایم ، اظهار داشت:  قانون آیین دادرسی کیفری جدید که در یکم تیرماه 1394 اجرایی می‌شود و نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام دستگاه قضایی و بازویی توانمند در اجرای قانون است.
وی، ضابط قضایی را کسی که دوره های آموزشی لازم را دیده باشد و برایش کارت قضایی صادر شده است، عنوان کرد و افزود: باید نظارت دقیق تری در انجام وظایف داشته باشیم تا در اجرای قانون با مشکل مواجه نشویم.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در گیلان، امکان صدور دستور شفاهی قانون گذار را از ویژگی‌های خوب  قانون جدید اعلام کرد و گفت: امکان صدور دستور در ماده 34 این قانون پیش بینی شده که در دستور شفاهی موضوع در حضور چند نفر صورتجلسه شده و قابل پیگیری است.
موسوی از تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در آینده نزدیک نیز خبر داده و گفت: با تصویب این قانون و تشکیل این پلیس بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گیلان با اشاره به لزوم آگاه سازی شکات، ممنوعیت افشای اطلاعات هویت افراد مرتبط با پرونده، پیش بینی تحقیق از زنان، اطفال و افراد نابالغ گفت: امکان تقاضای وکیل از سوی متهم، لزوم تفهیم حقوق متهم به صورت کتبی لزوم ثبت و ضبط اموال متهم، لزوم ارائه آمار روزانه افراد تحت نظر به مقام قضایی از جمله مواردی است که باید به آن دقت شود.

استعفای سرمربی داماش گیلان رد شد
به گزارش تابناک گیلان،حسین قلى‌زاده، با اعلام اینکه عابدینى مدیرعامل باشگاه داماش گیلان، با استعفاى امید هرندى سرمربی این تیم مخالفت کرده است، اظهار داشت: از نظر باشگاه داماش هرندی همچنان سرمربى تیم است.
وی با اشاره به نحوه استعفاى سرمربى داماش، افزود: هرندى پس از تساوى مقابل فولاد یزد و اعتراض هواداران به این نتیجه در رختکن باشگاه با مصاحبه با یکى از خبرنگاران اعلام استعفا کرد، اما همانگونه که مستحضرید هر استعفایى پس از طرح در مدیریت باشگاه و با تایید مدیرعامل رسمیت می یابد، همانگونه که انتخاب سرمربى در رختکن صورت نگرفت و در دفتر باشگاه در این مورد تصمیم گیرى شد.
قائم مقام باشگاه داماش گیلان گفت: در صحبتى که امروز مهندس عابدینى با آقاى هرندى داشتند، با استعفاى ایشان مخالفت به عمل آمد و قرار شد که امید خان همچنان به کارش در باشگاه داماش ادامه دهد.
قلی‌زاده خاطرنشان کرد: تمرینات تیم ما در طول هفته زیر نظر مربیان ما برگزار شد و امیدواریم با کمک بازیکنان، کادر فنى، هواداران و مسئولان، داماش بتواند در ادامه بازى ها با جمع کردن امتیازهاى لازم ماندگاریش را در جدول تثبیت نماید.
وی تصریح کرد: داماش تا پایان فصل باید چهار مسابقه برگزار کند و در این راه با تیم‌هاى شهردارى بندرعباس و نفت آبادان در رشت و با گل گهر در سبرجان و سیاه جامگان در مشهد دیدار کند، داماش در حال حاضر با 17 بازى و 19 امتیاز در رتبه نهم جدول دوازه تیمى گروه ب لیگ دسته نخست جاى گرفته است.
قائم مقام باشگاه داماش گیلان اظهار داشت: از هر گروه سه تیم مستقیم به لیگ دسته دوم سقوط مى کند و تیم نهم براى ماندن در لیگ دسته اول باید در دو دیدار رفت و برگشت پلى آف به مصاف تیم نهم گروه الف برود.

وجود ترقه های آتشین ایمن دروغ است
به گزارش تابناک گیلان، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت گفت : 16پایگاه ثابت و سیار این سازمان در سطح شهر رشت برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه سوری به حالت آماده باش در آمده اند.
علی مقصودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : علاوه بر 9 ایستگاه ثابت آتش نشانی شهر رشت ، هفت پایگاه سیار نیز از عصر امروز تا آخر شب با بکارگیری 29 دستگاه خودروی آتش نشانی در سطح شهر رشت مستقر و آماده مقابله با خطرات و حوادث احتمالی هستند.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به فراخوانی که صورت گرفته است 164نفر در آتش نشانی رشت آماده هستند تا در صورت که اتفاق یا حادثه ای رخ دهد به حادثه دیدگان خدمت رسانی کنند.
وی اظهارداشت : 20 تخته بنر حاوی هشدارها احتیاطی و خطرات ناشی از انفجار مواد محترقه در نقاط مختلف شهر نصب شده است .
وی نوجوانان را آسیب پذیرترین قشر آتش بازی های چهارشنبه سوری دانست و افزود : 10هزار پوستر و عکس تاثیر گذار شامل پیام ها و توصیه های ایمنی با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در مدارس استان بین دانش آموزان توزیع شده است.
وی خطاب به جوانان و نوجوانان اظهار داشت : وجود ترقه های آتشین ایمن دروغ است و مواد محترقه بدون خطر وجود ندارد و آنان نباید با اقدامات خطر آفرین نشاط و آرامش خانواده های خود را به خطر بیاندازند.

حذف قلیان از جامعه نیازمند اقدامات فرهنگی
به گزارش تابناک گیلان، سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و دبیر کمیته پیشگیری از مصرف قلیان و سیگار گیلان با اشاره به رویکرد وزارت کشور مبنی بر ساماندهی و حذف تدریجی عرضه قلیان در قلیان سراها گفت: اجرای این رویکرد در دستور کار اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان است.
یونس رنجکش اظهار کرد: برای اجرای این طرح، رویکرد وزارت کشور برخورد سلبی و دفعی با این صنف نیست و با توجه به تدوین طرح ساماندهی قهوه خانه ها و سفره خانه ها و حذف تدریجی عرضه قلیان، تصمیماتی در این باره در کارگروه کاهش اعتیاد شورای اجتماعی وزارت کشور اتخاذ شده است.
وی اضافه کرد: در همین راستا در مرحله اول، تمامی اماکنی که فاقد مجوز کسب و دارای تداخل صنفی هستند، برابر قانون مجاز به فعالیت نیستند.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان حذف تدریجی قلیان از قلیان سراها را نیازمند اقدامات فرهنگی عنوان کرد.
رنجکش با اشاره به نقش آموزش و هشدار به خانواده ها در اجرای موفق این طرح گفت: آموزش و آگاهی به خانواده ها درباره اثرات سوء مصرف قلیان و تاثیر سوئی که بر سلامتی جامعه و پدید آمدن ناهنجاری های اجتماعی دارد، می تواند در اجرای این رویکرد موثر باشد.
آیین نامه وزارت کشور مبنی بر ساماندهی و حذف تدریجی عرضه قلیان در قلیان سراها ، امروز به فرمانداران ابلاغ شده است.
یونس رنجکش سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و دبیر کمیته پیشگیری از مصرف قلیان و سیگار گیلان پیش از این نیز در کمیته پیشگیری از مصرف قلیان و سیگار استان گیلان، خواستار همکاری همه دستگاه های اجرایی و مردم در پیشگیری از آسیب های ناشی از مصرف مواد دخانی همچون قلیان شده و گفته بود آموزش باید محور فعالیت ها در پیشگیری باشد و در این میان از دستگاه های فرهنگی می خواهیم تا بسته های آموزشی متناسب با شرایط و امکانات استان تهیه کنند.

به گزارش تابناک گیلان، رضا علیزاده در جلسه تمهید مقدمات استقبال از مسافران نوروزی در گیلان با اشاره به آمادگی یک‌هزار و 38 مرکز اقامتی در استان اظهار کرد: نوروز سال 94 افزایش قیمت در هتل‌ها و مکان‌های اقامتی نداریم.
وی از افزایش 10 درصدی تخت‌های تاسیسات اقامتی گیلان در نوروز سال 94 خبر داد و افزود: تعداد 18 هزار تخت برای استقبال از مسافران نوروزی آماده شده است.
علیزاده با بیان اینکه اسکان موقت و کمپینگ‌ها برای سرریز مسافران از هتل‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: خوابگاه‌های دانشجویی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به تشکیل کمیته مشترک نظارتی از اماکن اقامتی و واحدهای صنفی در استان اشاره کرد و گفت: نوروز سال 94 نظارت بر تاسیسات اقامتی و واحدهای ارائه‌کننده خدمات و کالا به صورت مستمر ادامه دارد.
وی تکلیف هر کدام از دستگاه‌های اجرایی در نوروز سال 94 را مشخص خواند و بیان کرد: ستاد اجرایی تسهیلات سفر در تمام شهرستان‌ها تشکیل شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار