محمدولی روزبهان در نخستین نشست با اعضای هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور گفت: تسهیلات بهزراعی از امروز به تدریج به حساب بانکی چایکارانی که اقدام به تشکیل و تکمیل پرونده در ادارات چای شهرستان ها کرده اند، واریز می شود.
کد خبر: ۱۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴ 18 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، محمدولی روزبهان در نخستین نشست با اعضای هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور گفت: تسهیلات بهزراعی از امروز به تدریج به حساب بانکی چایکارانی که اقدام به تشکیل و تکمیل پرونده در ادارات چای شهرستان ها کرده اند، واریز می شود.

وی افزود: بزرگترین صندوق در کشور با مشارکت بیش از ۲۵ هزار نفر از کشاورزان چایکار و صاحبان صنعت چای تشکیل شده است.

روزبهان ادامه داد: این صندوق با 86 میلیارد ریال سرمایه اولیه تاسیس شده و تنها صندوقی در سطح کشور است که آورده کشاورزان نیز از سوی دولت پرداخت شده است.

رییس سازمان چای کشور اضافه کرد: نیت دولت از تشکیل این صندوق، حمایت از صنعت چای است و چایکاران نیز استقبال بسیار خوبی از این صندوق کردند.

استان های گیلان و مازندران بیش از 30 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغات در گیلان و بیشتر این باغ ها نیز در شهرستان های لاهیجان و املش قرار دارند. 

چایکاران اقدامات بهزراعی و عملیات هرس باغات چای را همه ساله از دی ماه آغاز و تا فروردین ماه به پایان می رسانند.

ظرفیت تولید چای خشک از باغ های داخلی در سال، بیش از 70 هزار تن است که سال گذشته این میزان به کمتر از 15 هزار تن کاهش یافت. 

با وجود آنکه دولت همزمان با آغاز فصل برداشت چای در سال زراعی گذشته، قیمت خرید تضمینی برگ سبز را افزایش داد، ولی گرمای بی سابقه و طولانی تابستان، به بسیاری از باغ های چای آسیب وارد کرد. 

هیات وزیران در راستای سیاست های حمایتی دولت بمنظور حفظ ظرفیت تولید و اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی چای، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی ۹۴ -۱۳۹۳ را به تصویب رساند.

بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی پیش رو با افزایش 21 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برای برگ سبز درجه یک 21 هزار و ۸۰۰ ریال و درجه دو ۱۲ هزار و یکصد ریال تعیین شد و قیمت فروش آنها به خریداران برگ سبز چای، معادل ۳۳ درصد قیمت خرید تضمینی خواهد بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار