کد خبر: ۱۳۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 02 December 2015

40سال زمان برای اتمام پروژه‌های ناقص دولت

فارس - استاندار همدان گفت: اگر تورم وجود نداشته باشد و هیچ پروژه جدید ایجاد نشود با توجه به بودجه عمرانی کشور حدود 30 تا 40 سال اتمام پروژه‌های نیمه ‌تمام دولت طول می ‌کشد.

نیکبخت در جلسه پیگیری طرح‌های لایحه بودجه 95، برگزاری این جلسه را تأثیرگذار دانست و اظهار کرد: درخصوص واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی مقرر شد که دستگاه‌ ها پروژه‌ های نیمه‌ تمام خود را احصا کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته اعلام کرد که درخصوص واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی اقدام چندانی نشده است، بیان کرد: درصورتی که دستگاه‌های اجرایی پروژه ‌های نیمه‌تمام خود را اعلام کرده ‌اند باید سریع تصمیم‌ گیری‌ها انجام شود.

استاندار همدان ضمن انتقاد از مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی که پروژه‌های نیمه ‌تمام خود را اعلام نمی‌کنند، ادامه داد: مجلس و دولت تصمیم دارند که این پروژه‌ها را واگذار کنند.

وی افزود: همچنین 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌ تمام روی دست دولت مانده و این کلنگ ‌زنی ‌های انجام شده مانند زخمی روی دست دولت است.

نیکبخت با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: اگر تورم وجود نداشته باشد و هیچ پروژه جدید ایجاد نشود با توجه به بودجه عمرانی کشور حدود 30 تا 40 سال اتمام پروژه‌های نیمه ‌تمام دولت طول می‌کشد.

وی تأکید کرد: واگذاری پروژه‌ های نیمه‌ تمام به بخش خصوصی در اشتغال، اقتصاد و غیره تأثیر دارد و از مشغله مدیران کم می‌شود.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه اگر اداره‌ای پروژه نیمه ‌تمامی داشته باشد که باید فهرست آن را بدهد اما این کار را نکند با آن دستگاه برخورد خواهد شد.

وی در ادامه درخصوص طرح‌هایی که در لایحه بودجه 95 باید پیگیری شود، افزود: پروژه‌هایی که جزو ضرورت‌های استان است و در بودجه ردیف ندارد هرچه زودتر شناسایی و اعلام شود.

نیکبخت ادامه داد: طرح‌هایی که زیر 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند مورد توجه نیست بلکه باید طرح‌هایی که بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در قانون بودجه 95 دیده نشده ارائه شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه طرح‌هایی که در سفر رئیس جمهور به استان مصوب شد مد نظر نیست، ادامه داد: طرح‌هایی که نیاز به بودجه دارد و غیر از سفر است باید مورد توجه قرار گیرد.

نیکبخت در ادامه از وضعیت پارک علم و فناوری همدان انتقاد کرد، افزود: پارک علم و فناوری مأموریت ‌های زیادی دارد اما در همدان به صورت میدانی کار چندانی نشده است.

وی در ادامه از عملکرد برخی استانداران سابق همدان انتقاد کرد و ادامه داد: پروژه منطقه ویژه اقتصادی در سال 87 تصویب و پیمانکار، زمین و ... آن مشخص بود اما وقتی مجدد به استان همدان برگشتم دیدم که منطقه ویژه به شهرک‌های صنعتی داده شده است.

استاندار همدان با بیان اینکه نمی‌دانم چه عمدی در کار بود که به استان آسیب بزنند، بیان کرد: هم‌اکنون باید دودکش پتروشیمی ابن‌سینا گرم می‌بود.

وی درخصوص پتروشیمی هگمتانه افزود: بعد از صحبت‌های فراوان با هیئت عامل مقرر شد پتروشیمی هگمتانه به قیمتی که استان گفته واگذار شود و امروز در روزنامه با قیمت 11 و نیم میلیارد آگهی شده بود.


راه یابی دوچرخه سوارنهاوندی به آسیا

ایرنا- بهنام آرین دوچرخه سوار اهل شهرستان نهاوند به مسابقات آسیایی راه یافت.

مدیر روابط عمومی اداره ورزش و جوانان همدان در این باره گفت: این دوچرخه سوار نهاوندی که عنوان های مختلف قهرمانی در کشور را دارد توانست سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کند.

حمدالله چاروسایی افزود: آرین به تازگی نخستین اردوی آماده سازی خود را در تیم ملی سپری کرده است در همین اردو توانست سهمیه آسیایی کسب کند.

وی بیان داشت: مسابقات دوچرحه سواری قهرمانی آسیا از 29 دی ماه تا دوم بهمن ماه امسال به میزبانی کشور ژاپن برگزار می شود.

چاروسایی خاطرنشان کرد: آرین قبل از اعزام به ژاپن و در راستای بالا بردن سطح آمادگی ، در قالب اردوی تدارکاتی تیم ملی کشورمان به هندوستان اعزام می شود.

بهنام آرین سابقه حضور در بازی های آسیایی اینچئون کشور کره جنوبی را دارد.


افزایش قیمت طلا درهمدان

ایسنا - رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان از افزایش قیمت طلا در بازار همدان خبر داد.

مهدی غلامی گفت : قیمت هر گرم طلای 18 عیار امروز سه‌شنبه در بازار همدان 92 هزار و 300 تومان است که نسبت به روزهای گذشته 5 تا 7 هزار تومان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت سکه 915 هزار تومان است، افزود: قیمت نیم سکه بهار آزادی در بازار امروز همدان 458 هزار تومان بوده همچنین قیمت ربع سکه بهار آزادی 255 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان خاطرنشان کرد: سکه‌های یک گرمی نیز در بازار امروز 166 هزار تومان به فروش می‌رسد.

غلامی درخصوص روند افزایش یا کاهش قیمت طلا در بازار عنوان کرد: طی چند روز گذشته روند این قیمت‌ها نشان‌دهنده این است که افزایش طلا رابطه مستقیمی با دلار داشته و تغییر قیمت‌ها وابسته به تغییر قیمت دلار بوده و به علت مسافرت‌های مذهبی اربعین این میزان افزایش را داشته و پس از پایان این مسافرت‌ها با کاهش روبرو خواهد بود.


کاهش درجه ای ١٢ دمای استان

مهر - مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه موجی از سرما از روز جمعه وارد استان همدان می‌شود، گفت: دمای استان بین ١٠ تا ١٢درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

سید مهرداد حسینی بعدازظهر درجلسه پیگیری طرح‌های لایحه بودجه ۹۵ که در استانداری همدان برگزار شد با اشاره به بارندگی‌ها در استان همدان، اظهار داشت: بارندگی در مناطق مختلف استان همدان تا پس ‌فردا ادامه دارد.

وی بابیان این مطلب که در دو روز آینده بارش های خوبی را در استان شاهد خواهیم بود، افزود: فردا در ارتفاعات استان شاهد ریزش برف خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان ادامه داد: همچنین موجی از سرما از روز جمعه وارد استان می‌شود و دمای استان بین ١٠ تا ١٢درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد داشت.

حسینی همچنین از احتمال بروز سیل در استان‌های ایلام و کرمانشاه خبر داد و گفت: استان همدان در این رابطه، امن پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان در ادامه با اشاره به پروژه‌های این سازمان، عنوان کرد: پروژه رادار در چهار استان کشور مورد تائید قرارگرفته که همدان نیز جزو این چهار استان دیده‌شده است.

حسینی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای استان همدان، انتظار می‌رود در بین این استان‌ها اولویت نخست به همدان داده شود.

وی گفت: اعتبار این پروژه هشت میلیارد تومان است که از مرکز گرفته می‌شود.


تخصیصی اعتبار150میلیاردی به بنیاد مسکن

تسنیم - مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از ابلاغ 150میلیارد ريالی اعتبار به همدان خبر داد و گفت: 20 هزار تن قیر یارانه‌ای به استان همدان تخصیص یافت.

حسن ظفری در جلسه پیگیری طرح های لایحه بودجه 95 اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته 20 هزار تن قیر یارانه معادل 20 میلیارد تومان به استان همدان تخصیص داده شده است.

وی افزود: اعتبارات بنیاد مسکن امسال 413 میلیارد تومان بوده که 15 میلیارد تومان به استان همدان ابلاغ شده و دو میلیارد و 500 میلیون تومان نیز تاکنون تخصیص داده شده است.

ظفری با اشاره به اینکه سهم اعتبارات استان همدان سال گذشته از اعتبارات ملی 30 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: همچنین سال گذشته از اعتبارات استانی 30 میلیارد تومان به بنیاد مسکن تخصیص داده شد.

آغاز بارندگی‌ها از شامگاه سه ‌شنبه در همدان

مدیرکل هواشناسی همدان نیز در این جلسه از آغاز بارندگی‌ها از شامگاه سه شنبه تا پنجشنبه خبر داد و گفت: در این روزها بارندگی خوبی در استان همدان خواهیم داشت.

سیدمهرداد حسینی با بیان اینکه از فردا بارندگی‌ها در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود، افزود: روز جمعه دمای هوای همدان به شدت کاهش یافته و به 12 درجه زیر صفر می‌رسد.

وی با اعلام اینکه در استان‌های ایلام و کرمانشاه امکان وقوع سیل وجود دارد، عنوان کرد: قوع سیل در همدان پیش‌بینی نشده ولی در صورت نیاز هشدارهای لازم به مدیریت بحران داده می‌شود.

حسینی اظهار داشت: پروژه رادار در چهار استان کشور اجرایی می‌شود که همدان یکی از استان‌های منتخب است، انتظار می‌رود استاندار همدان مذاکراتی را با رئیس سازمان هواشناسی کشور داشته باشند تا اجرای این سیستم در همدان با اولویت انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اعتبار 20 پروژه استان همدان از محل ردیف‌های ملی تامین می‌شود، گفت: برخی از این پروژه در سفر ریاست جمهوری به استان همدان مصوب شده است که باید تا پایان سال آینده به اتمام برسد.

محمد رودباری با اشاره به اینکه آزادراه همدان-سنندج با اعتبار 150 میلیارد تومانی باید در سال 95 به اتمام برسد، عنوان کرد: بهسازی محور کنگاور-تویسرکان با اعتبار 10 میلیارد تومان، بهسازی محور توره-ملایر با اعتبار هفت میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های مصوب در بودجه سال آینده خواهد بود.


ورود130هزارخودروبه خیابان بدون زیرساخت

همدان پیام - داستان غم ‌انگيز خودروهاي ايراني قابل پيش‌بيني بود. بخش مرفه جامعه ديگر تن به خريد خودروهاي ايراني نمي‌دهند. با از بين رفتن توان خرید قشر متوسط به پايين، عمده مشتري خودروهاي داخلي، قشر متوسط شدند.

آنها هم رغبت خريد ندارند، ولی با حمايت‌هاي دولتي از شركت‌هاي خودروسازي داخلي، در 6 روز، 130 هزار خودرو فروخته شد و قرار است از امروز این خودروها سند زده و تحویل خریداران شوند.

اما اکنون براي ورود اين 130 هزار دستگاه به خيابان‌ها، زيرساخت‌ها مهيا نيست. با اضافه شدن اين تعداد خودرو، احتمال بروز مشكلات بيشتري در ترافيك، تصادفات، كمبود فضا براي پارك ماشين و نبود پاركينگ كافي در سطح شهر و آلایندگی‌های زيست محيطی وجود خواهد داشت و باید تدابيري براي آن انديشيده شود.

وقتي قرار مي‌شود 130 هزار دستگاه به خودروهاي موجود در خيابان‌ها اضافه شود كه سهم چند هزارتايي به استان همدان مي‌رسد، بايد همين تعداد، خودرو از چرخه خارج شود تا به مشكلات موجود اضافه نشود.

به شهروندان آموزش‌هایی برای فرهنگ ترافیک داده و فکری برای آلودگی‌های محیط زیست اندیشیده شود. زیرا در حال حاضر شهرها حتی ظرفیت خودروهای‌ فعلی را هم ندارند.

عضو شوراي شهر و رئيس كميسيون حمل‌ونقل و ترافيك و خدمات شهري همدان در این باره گفت كه بر اساس سرانه ‌اي كه اعلام شده براي هر خودرو 40مترفضا، ازپاركينگ و پارك گرفته تا معابر نياز است، که در حال حاضر شهرداري همدان در صدد است تا با تملك‌هايي كه در سطح شهر انجام مي‌دهد پارك و پاركينگ‌هایی اضافه كندواز حذف پاركينگ درمنازل مسکونی نيزجلوگيري مي‌كند تا هم فضاي بيشتري ايجاد كند و هم در آلودگي هوا كمك كند.

ولي بايد خودروهاي فرسوده كه كارايي‌شان پايين آمده از رده خارج شوند تا گنجايش شهر را متعادل كنند؛ زيرا با ورود اين تعداد خودروي جديد به شهرها ممكن است مشكلاتي ايجاد شود، که در حال حاضر به خاطر مشكلات اقتصادي موجود، دولت در اين‌باره زياد موفق نبوده و روند اسقاط كردن خودرو‌ها كند پيش مي‌رود.

كامران گردان ادامه داد: با ورود وسايل نقليه تصادفات آغاز مي‌شود ولي مردم و ساير دستگاه‌ها باید با مهندسي ترافيك، اجراي مقررات راهنمايي‌ورانندگي توسط پليس و فرهنگ‌سازي توسط رسانه‌ها براي تغيير رفتار ترافيكي همکاری کنند.


سبد کالای خودروسازان کامل نیست

كارشناس خودرو در همدان هم گفت كه در بحث خريد خودرو با وام‌هاي 25 ميليون توماني، دولت مقصر نيست؛ زيرا خودروسازان كشور با مشكلات عديده‌اي مواجه شده بودند، آنها همانند مريضي بودند که دولت هم در كوتاه‌مدت به آنها مسكني تزريق كرد. ولي اين عملكرد دولت موجب شد تا مردم در آينده ديگر خودروي نقدي نخرند و اگر هم تصمیم به خرید نقدی داشته باشند ترجيح مي‌دهند خودروي خارجي بخرند.

مهدی عسگري‌ كيا ادامه داد: در حال حاضر خودروسازان كشور يك راه بيشتر ندارند. اکنون كه آنها با اقبال دولتي مواجه شده‌اند بايد با مشتري صادقانه برخورد كنند و سبد محصولاتشان را كامل كنند. شركت خودروسازي سايپا در حال حاضر دو نوع خودرو در 8 طرح بيشتر ندارد؛ پرايد در 6 طرح ساخته مي‌شود ولي همه همان يك پرايد هستند و تيبا هم در 2 طرح كه هر دو يك تيبا هستند. در صورتي كه به عنوان مثال كمپاني OAD به لحاظ بزرگ بودن يك‌پنجاهم شركت سايپاست ولي 52 محصول توليد مي‌كند.

به گفته عسگری‌کیا، شرکت‌های خودروسازی ایرانی رشد نکرده‌اند، بلکه فقط حجیم شده‌اند. آنها می‌خواهند بیشترین تولید با حداقل هزینه را داشته باشند تا بازار کشور را از دست ندهند.

خرد جمعی وجود ندارد

كارشناس جامعه‌شناسي استان همدان هم گفت: با وجود اينكه مردم به دنبال بالا بردن كيفيت خودروهاي ساخت داخل بودند اما به خاطر ضعف در همگرايي و مشاركت‌هاي مردمي، پس از اعلام دولت، به دنبال وام 25 ميليوني خريد خودرو رفتند و همان خودرو‌هايي كه چند سال نخريدند و در انبارها ماند را این بار خريدند.

این به این دلیل است که به خاطر شرايط اقليمي حاكم، مردم ايران فردمحور شده‌اند و به جاي اينكه به قدرت اجتماعي و مشاركت اعتقاد داشته باشند به قدرت فرد ايمان دارند.

علي سلگي بیان كرد: رسيدن جامعه به خرد جمعي نياز به تمرين و ممارست دارد. بايد ياد بگيريم كه خودمان را تفكر و انديشه مطلق ندانيم و با مشاركت‌هاي مردمي است كه به توان قدرت افراد اضافه مي‌شود. البته همه به اين موضوع اعتقاد داريم ولي در عمل به خاطر روحيه فردگرايي نمي‌توانيم کار گروهی انجام دهيم و حرف‌ها در حد شعار مي‌ماند.

طبق گفته‌ های سلگی اگر به مرحله خرد جمعي، هم‌افزايي و روحيه مشاركتي رسيده بوديم، مي‌توانستيم بگوييم ماشين‌ها را به شرط با كيفيت بودن مي‌خريم، ولی این اتفاق نیفتاد و کمپین نخریدن خودرو به راحتی شکست.

راهكار این جامعه‌شناس براي اين موضوع این است که هم دولت و هم مردم فضايي براي توسعه اجتماعي، اقتصادي و اجتماعي ايجاد كنند. که براي اين كار لازم است تا ليدرهاي اجتماعي از بين مردم وارد كار شوند و دولت هم فضايي براي ايجاد سازمان‌هاي مردم‌نهاد فراهم كند. هر چقدر اين سازمان‌ها توسعه بيابند، تمرين و ممارست بيشتري براي رسيدن به مشاركت‌هاي مردمي ايجاد مي‌شود.

به گفته سلگی در چند سال گذشته ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد و بستر فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي بیشتر و مناسب‌تر از قبل شده ولي بايد قدم‌هاي بزرگتري در اين مسير برداشته شود.


تحصن تاکسیرانان همدانی

نافع - جمعی از تاکسی داران خیابان شریعتی همدان در اعتراض به نبود جای پارک، اشغال ایستگاه تاکسی توسط مسافربرهای شخصی و برخی جریمه های رانندگی تجمع کردند.

یکی از معظلات اساسی حال حاضر کلان شهر همدان نبود پارک سوار مناسب جهت تاکسی ها و اتوبوس های شرکت واحد است.

برخی خطوط تاکسی همدان که در یکی از شش خیابان اصلی شهر مستقر هستند، در ساعتی از روز که مسافر ندارند صفهای نسبتا طولانی در کنار خیابان می بندند و این صفها گاها دو خط موازی کنار هم را تشکیل می دهند.

این خطوط موازی تاکسی ها در خیابان های کم عرض میدان مرکزی شهر همدان بنام میدان امام خمینی (ره) در حالی ایجاد می شود که این میدان در سال 1307 توسط معمار شهرساز آلمانی، به نام "کارل فریش" تهیه گردیده است و بین سالهای 1309 تا 1312 ساخته شده است، که دارای شش خیابان اصلی است و هر خیابان هم دارای شش لاین ( 3لاین رفت و 3 لاین برگشت) است.

در برخی مواقع و در محلهای نزدیک ایستگاه های تاکسی و اتوبوس عملا دو باند مسدود می شود (به علت صفهای تاکسی و اتوبوس شرکت واحد) و تردد اتومبیلها می بایست از یک باند انجام شود و این تنگه بوجود آمده باعث کند شدن روند جریان ترافیک می شود و کلافگی مردم و جریمه رانندگان توسط ماموران راهنمایی و رانندگی را در پی دارد.

متاسفانه از سال 1312 که این میدان ساخته شده است مسئولین امر فکری جهت ایجاد پارک سوار و جلوگیری از مشکلات حال حاضر نکرده اند و در این مورد فقط مردم همدان حرف شنیده اند و در عمل چیزی ندیده اند.

همین معظل بزرگ پارک سوار در همدان باعث بروز برخی ناهنجاری های شهری و ترافیکی و گاهی درگیری بین مردم و ... می شود.

یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به نبود پارک سوار مناسب در ابتدای شش خیابان اصلی شهر همدان و در اعتراض به تبعیض ها در حق رانندگان تاکسی و دیگر وسایل نقلیه اظهار داشت: با اجرای طرح ترافیکی در میدان امام خمینی (ره) و ایجاد ایستگاه انتظار تاکسی ها، وضعیت ما کمی بهتر شده است، ولی وقتی زمان طرح ترافیک تمام می شود مصیبت ما هم شروع می شود.

محمد گفت: با اتمام زمان طرح ترافیک متاسفانه ماشین های شخصی به سمت میدان امام (ره) و شش خیابان اصلی هجوم می آورند و ایستگاه تاکسی را اشغال می کنند.

وی اظهار کرد: وقتی ما به رانندگان مسافرکش شخصی یا رانندگان دیگر که جهت خرید وسیله خود را در ایستگاه ما پارک می کنند اعتراض می کنیم موجب درگیری می شود.

این راننده زحمت کش افزود: چون ما در این مواقع ایستگاهی جهت سوار کردن مسافر نداریم گاهی مجبوریم بصورت دوبله مسافر در حال انتظار را سوار کنیم که در این هنگام با جریمه ماموران راهنمایی و رانندگی مواجه می شویم.

وی اظهار داشت: هیچ تفاوتی بین من و رانندگان شخصی وجود ندارد بلکه موقعیت آن ها از من راننده تاکسی بهتر هم هست چرا که آنها مبلغی را هر ماه به تاکسیرانی پرداخت نمی کنند.

محمد گفت: با این وضع گرانی بنزین، قطعات گران خودرو و کرایه های پایین دیگر پولی برای ما نمی ماند که بخواهیم جریمه هم پرداخت کنیم.

یکی دیگر از تاکسیرانان همدانی هم به خبرنگار ما گفت: مسئولین عزیز، تورا بخدا کمی هم بفکر ما باشید.

وی اظهار کرد: تعداد تاکسی در مرکز شهر همدان بسیار زیاد است و محل ایستگاه های تاکسی کم و کوچک.

مهدی افزود: ما هم دوست داریم که شهرمان بدون ترافیک و منظم باشد اما باید جایی برای سوار و پیاده کردن مسافر داشته باشیم یا نه.

وی از مسئولین حوزه ترافیک شهری همدان و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همدان درخواست کرد فکری بحال پارک سوار در میدان مرکزی همدان بکنند.

در پایان امیدواریم مسئولین شهرداری همدان هرچه سریعتر فکری برای ایجاد پارک سوار در رینگ مرکزی شهر همدان کرده تا بعد از این شاهد اینگونه اتفاقات در سطح شهر نباشیم.

برپایی موکب‌ پذیرایی در راه بازگشت زائران حسینی

صبح الوند - معاون فرهنگی اجتماعی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: در مسیر بازگشت زائران اربعین حسینی و با همکاری استانداری همدان، فرمانداری ها، هلال احمر، شهرداری، سپاه، بسیج و دیگر دستگاه های اجرایی استان 20 موکب جهت پذیرایی از زوار برپا خواهد شد.

سرگرد پاسدار علی بقایی با اشاره به آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی از روز چهارشنبه به کشور اظهار داشت: خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی با تلاش مردم و مسئولان از سراسر همدان و با برپایی موکب‌های متعدد در مسیر بازگشت زوار حسینی در حال انجام است.

وی گفت: در مسیر بازگشت زائران از مرز مهران، در مسیرهای کنگاور تا اسدآباد، سه راهی کنگاور - تویسرکان - نهاوند، گردنه اسدآباد، مسیر اسدآباد تا بهار، بهار تا مریانج، مریانج تا همدان، سه ورودی اصلی شهر همدان شامل میدان کربلا، میدان سردار سرلشگر شهید حاج حسین همدانی(فرودگاه) و میدان امام حسن مجتبی(ع)، مسیر کرمانشاه نهاوند، مسیرهای ملایر و قهاوند به سمت استان های قم و مرکزی، مسیرهای کبودرآهنگ، فامنین و رزن به سمت استان های مرکز و شمالی کشور و آزاد راه همدان - ساوه موکب‌های متعددی به صورت مردمی، خدمات مختلف رفاهی را در اختیار زائرانی که از این مسیر عبور می‌کنند، قرار می‌دهند.

بقایی اظهار کرد: در حال حاضر هم چندین موکب شهرستانی و محلی در مسیر عبور زوار به سمت مرز مهران در همه نقاط استان همدان مستقرند و همچنان در حال خدمات‌رسانی به زائران عزیز هستند.

وی افزود: کلیه دستگاه اجرایی و خدمات رسان همدان ازهم‌ اکنون آمادگی کامل جهت برگشت زائران را دارند و همه دستگاه‌ها آماده باش صد در صد هستند و تمامی امکانات را برای برگشت لحاظ کردیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: تمامی تیم‌ های مرتبط درکمپ‌های خود مستقر هستند تا تمامی تمهیدات امنیتی، بهداشتی، درمانی و تغذیه برای مردم لحاظ شود تا به امید خدا مشکلی برای زائران اربعین در مسیر بازگشت پیش نیاید.

وی اظهار کرد: از چند هفته پیش ستادي تحت‌ عنوان ستاد مرکزي اربعين در استانداری همدان تشکيل‌ شده است و از شش کميته توسعه زيرساخت‌ها، اسکان و اعزام، تغذيه و تدارکات، فرهنگي، بهداشت و درمان و کميته اطلاع‌رساني تشکيل‌ شده است.

بقایی افزود: همه دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه در استان همدان در بازگشت زائران به کشور همانند روزهای اعزام به پیاده روی اربعین آماده خدمات‌رسانی هستند.


اجرای طرح ای‌وی‌ال درناوگان تاکسیرانی

سپهر غرب - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان از اجرای طرح ای‌وی‌ال (AVL) برای ناوگان تاکسیرانی همدان خبر داد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان از اجرای طرح ای‌وی‌ال (AVL) برای ناوگان تاکسیرانی همدان خبر داد.عباس صوفی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اجرای کارت بلیت الکترونیکی در ناوگان اتوبوسی از اقدامات موفق شهرداری همدان بوده است، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها و مشکلات مردم همدان استفاده از پول خرد بود که با اجرای طرح کارت بلیت الکترونیکی در ناوگان اتوبوسی این مشکل رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه در آغاز این طرح در خردادماه امسال تنها 70 هزار تراکنش انجام می‏‌گرفت، افزود: خوشبختانه در حال حاضر استقبال مردم از کارت بلیت الکترونیکی افزایش یافته و به 500 هزار تراکنش رسیده است.

صوفی با بیان اینکه در کنار طرح کارت بلیت الکترونیکی، مدیریت زمانی و مکانی اتوبوسهای شهر همدان در دستور کار است، تأکید کرد: امیدواریم در مقابل اقبال مردم به استفاده از کارت بلیت الکترونیکی خدمات این بخش را بهبود ببخشیم.

وی با اعلام اینکه ناوگان تاکسیرانی همدان نیز 3 هزار و 600 دستگاه تاکسی دارد، تصریح کرد: پس از ناوگان اتوبوسی به دنبال این هستیم تا طرح ای‌وی‌ال یا کیف پول الکترونیک را در سطح ناوگان تاکسیرانی همدان اجرایی کنیم.

معاون شهردار همدان درباره طرح بی‌آرتی (BRT) شهر همدان نیز گفت: سال 91 براساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور مدل حمل و نقل انبوه‌بر شهر همدان بی‌آرتی تصویب شده و مدیریت شهری موظف به اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی بود.

وی افزود: از سوی دیگر اجرای پیاده راه میدان امام خمینی(ره) و 6 خیابان منتهی به آن نیز توسط شورای عالی معماری تصویب شده و شهرداری همدان به عنوان مجری ملزم به اجرای آن شد.

صوفی با بیان اینکه تلفیق این دو مصوبه در دستور کار مدیریت شهری همدان قرار دارد، تصریح کرد: باید به گونه ‌ای در این زمینه ورود پیدا کنیم که وضعیت شهر همدان از نظر مباحث ترافیکی بهبود یافته خواستههای دو شورای عالی شهرسازی و معماری اجرایی شود.

معاون شهردار همدان با بیان اینکه در زمینه بی‌آرتی بررسی‌ و مطالعات لازم صورت گرفته و برای تصویب به شورای ترافیک استان همدان ارسال شده است، تأکید کرد: یکی دیگر از مسائل مدنظر در این زمینه انتخاب نوع دستگاه حمل و نقل بی ‌آرتی است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان شهر سبز در نظر گرفته شده به دنبال این هستیم تا اتوبوس‌ها برقی باشد و با مذاکرات انجام شده احتمال استفاده از اتوبوس‌های نسل نو ریلی لاستیکی به لحاظ عرض کم وجود دارد.

صوفی عنوان کرد: مهندسی خطوط و کریدورها و انتخاب نوع خودرو برای جابه‌جایی مسافران در کمیته فنی حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در حال انجام بوده و امیدواریم اقدام درستی دراین زمینه انجام گیرد تا شهروندان از این اقدام رضایت داشته باشند.


مقاومت مديران درواگذاری پروژه های نيمه تمام

همدان پرس - لایحه بودجه سال 95 کشور مراحل پایانی خود را دنبال می کند و اگر مدیران استان تا این مقطع کار اساسی و اصولی نکرده باشند کار سختی برای اعمال نظر در بودجه سال آینده دارند

پروژه های با پيشرفت فيزیکی بالا اولویتبندی می شوند تا در اولویت تخصيص اعتبار قرار گرفته و در سال 95 به اتمام برسند.

به گزارش ؛ رئيس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان واگذاری پروژههای نيمه تمام همدان به بخش خصوصی را جراحی سنگينی دانست و گفت: مدیران همدان در برابر واگذاری پروژههای نيمه تمام مقاومت می کنند.

شهرام طهماسبی در جلسه پيگيری طرح های لایحه بودجه 95 اظهار داشت: لایحه بودجه سال 95 کشور مراحل پایانی خود را دنبال می کند و اگر مدیران استان تا این مقطع کار اساسی و اصولی نکرده باشند کار سختی برای اعمال نظر در بودجه سال آینده دارند.

وی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال 15 95 آذرماه به مجلس تقدیم می شود، گفت: زمان زیادی تا تقدیم لایحه به مجلس باقی نمانده و باید رایزنی های بسياری صورت گيرد تا درخواستهای همدان در لایجه بودجه گنجانده شود.

طهماسبی با بيان اینکه بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، تبصرهها و پيوستهای مبتنی بر بخشنامه است، عنوان کرد: پروژه های با پيشرفت فيزیکی بالا اولویت بندی می شوند تا در اولویت تخصيص اعتبار قرار گرفته و در سال 95 به اتمام برسند.

وی با اشاره به کمک به راه اندازی طرح های مشارکتی جدید با حضور مردم، بر جلوگيری از آغاز پروژه های عمرانی جدید تاکيد کرد و گفت: زمان کمی برای تا ثيرگذاری استان همدان در بودجه سال 95 باقی مانده ولی مدیران باید تلاش خود را به کار بندند.

رئيس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان تصریح کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان همدان باید در زمينه قانون بودجه نيز ورود پيدا کرده و با استفاده از ظرفيت نمایندگان استان، نيازهای همدان را در قانون بودجه لحاظ کنند.

وی با بيان اینکه تثبيت ارقام و پروههای عمرانی استان در قانون بودجه 95 از طریق نمایندگان پيگيری شود، اظهار داشت: بسياری از اعتبارات عمومی و کلی کشور پس از بررسی عملکرد استانها پرداخت می شود.

طهماسبی افزود: طرحهایی در استان همدان هستند که می توانند از ردیف های عمومی اعتبار داشته باشند ولی این امر مستلزم عملکرد مناسب دستگاه ها در جذب و هزینه بودجه هاست چراکه قدرت چانه زنی را افزایش می دهد.

وی درباره واگذاری پروژههای عمرانی نيمه تمام دولتی به بخش خصوصی نيز گفت: واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی، جراحی سنگينی است ولی دستگاه ها از واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی نگران هستند چون معتقدند با کاهش اعتبارات عمرانی قدرت آنها نيز کاهش می یابد.

طهماسبی عنوان کرد: هر چقدر دستگاه های دولتی از تصدیگری فاصله گرفته و امور غيرحاکميتی را به بخش خصوصی واگذار کنند به طور قطع کيفيت ارائه خدمات افزایش یافته و رضایتمندی مردم را در پی دارد.

وی با اعلام اینکه 30 دستگاه اجرایی اطلاعات پروژههای نيمهتمام خود را ارسال کرده و اطلاعات 30 دستگاه دیگر نيز باقيمانده است، گفت: مدیران در برابر واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی مقاومت می کنند ولی تلاش می شود تا پروژه های واجد شرایط را به صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار کنيم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار