کد خبر: ۱۳۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ 20 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: در حالی که دولت برای خروج خودرو سازان از رکود و فروش تولیدات آنها، ۲۵ میلیون تومان وام خرید خودرو به ۱۱۰ هزار نفر داد، که کشاورزان چایکار برای اصلاح باغات خود و فقرزدایی، از این صنعت رها شده تنها نیاز به ۲ میلیون تومان مساعده برای هر هکتار دارند.

مساعده مورد نیاز چایکاران یک هفتادم خودروسازان

با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود که درصورت پرداخت ۲ میلیون تومان برای هر هکتار، اصلاح ۲۸ هزار هکتار باغ چای موجود ۵۶ میلیارد تومان نقدینگی می خواهد که هرگز با مساعدت ۲هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی دولت به خودرو سازان برابری نمی‌کند.

ایرج هوسمی در گفتگو با تسنیم در این باره اظهار کرد: چای محصولی است که اگر بر اساس میل کشاورزان تولید شود، ارزش افزوده بالایی برای چایکاران و کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه شمال کشور از لحاظ خاک و آب و هوا در دنیا کم نظیر است، افزود: باوجود اینکه قیمت برگ سبز چای در چند سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته و کشاورز امیدورا شده است که دولت به چای اهمیت می دهد، اما متاسفاته هزینه برگ سبز چای کشاورزان، به دلیل مشکلاتی که کمبود منابع مالی دولت خوانده می شود، به موقع پرداخت نمی‌شود.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور ادامه داد: این امر باعث می شود که کشاورز به موقع نتواند برای هرس کردن، کوددهی و آماده سازی وارد باغ خود شود.

وی خاطر نشان کرد: از دولت خواسته می‌شود با وجود محدودیتی که دارد، به چایکاران توجه کند و بهای چای آنها را به موقع پرداخت کند.

هوسمی تصریح کرد: با وجود اینکه مهرماه فصل برداشت چای تمام شده، اما هنوز یک سوم بهای چای فروخته شده چایکاران به دولت، پرداخت نشده است.

وی افزود :بر اساس آمار موجود سازمان چای کشور، تا سال ۱۳۷۰ ،تا ۷۰ هزار تن برگ سبز چای در مساحتی بالغ بر ۳۲ هزار هکتار باغ چای، تولید می‌شد که ۲۹ هزار هکتار از این باغ ها در استان گیلان و ۳ هزار هکتار در مازندران بود، اما این رقم در سال جاری به ۲۰ هزار تن کاهش یافته است.

چایکارن برای اصلاح هرهکتار باغ چای تنها ۲ میلیون تومان مساعده می‌خواهد

وی با بیان اینکه در صورتی که دولت بهای برگ سبز چای را به موقع پرداخت کند یا مساعده سه ماهه دهد ، علاوه بر افزایش کیفی محصول دوباره شاهد افزایش کمی این محصول نیز در کشور خواهیم بود، اظهار کرد: اگر دولت برای هر هکتارباغ چای ۲ میلیون مساعده پرداخت کنند، وضعیت باغات چای اصلاح می شود.

این مقام مسئول گفت: در سال های متمادی گذشته، دولت سالانه در زمانی که باغات نیاز با رسیدگی داشت مساعده ای را برای مدت ۳ ماه بدون دریافت بهره به چای کاران پرداخت می‌کرد که علاوه بر رفع مشکل نقدینگی چایکارن، این پول به دلیل راهکارموجود به موقع به دولت عودت داده می‌شد.

وی یادآورشد: سازمان چای در فصل برداشت مبلغ این مساعده را به طور خودکار از بهای چای پرداختی کشاورزان کسر می‌کرد.

با پراخت به موقع بهای برگ سبز چای ، صنعت چای سه ساله رونق می‌گرد

این مقام مسئول گفت: در این مدت باغ‌های چای حفظ شده اند و تنها به دلیل مشکلات نقدینگی کشاورزان، به حال خود رها شده اند، به طوری که از ۳۲ هزار هکتار باغ چای موجود در سال ۷۰ ، تنها ۳ تا ۴ هزار هکتار باغ چای به دلیل همجواری با مناطق شهری تغییر کاربری یافته‌اند .

وی یاد آورد شد که از حدود ۲۸ هزار هکتار باغ چای موجود ۵۰ درصد از باغات چای کشور با دلیل مشکات نقدینگی به حال خود رها شده است که با تزریق نقدینگی دوباره یک ساله احیا می شود.

هوسمی یاد آور شد: حتی اگر دولت به مدت ۳ سال پول چایکارن را به موقع دهد، مشکل آنها حل می‌شود و صنعت چای دوباره می‌تواند روی پای خود بایستد.

وی سرانه مالیکیت باغات چای در کشور، برای هر خانوار را یک هکتار خواند و گفت: وضعیت توزیع باغات چای میان کشاورزان یکسان نیست، به طوری که یک خانوار تنها ۵ هزار مترمربع و خانواده ای دیگر ۲۰۰ هکتار باغ چای دارد.

هوسمی افزود: مبلغ مساعده مورد نیاز برای احیای هر هکتار باغ چای ۲ میلیون تومان است که در صورتی که این مساعده چند سال تداوم یابد، ۳۰ هزار چایکار موجود، دوباره جان می‌گیرند.

وی با بیان اینکه "از دولت راضی هستیم و او می‌خواهد به کشاورزان رسیدگی کند"، گفت: "باید اذعان داشت کشاورزان چایکار فقیر شده اند، به طوری که در دولت گذشته نیز مصوبه ای برای فقر زادیی کشاورزان چای کار صادر شد که این مصوبه بدون توجه به حال خود رها شده است".

این فعال بخش چای کشور در پایان گفت که وضعیت چایکاران اسفناک است و هر چقدر نیز ما صحبت می‌کنیم صدایمان به جایی نمی‌رسد به طوری که "برخی از چایکاران نان را نیز قسطی می‌خرند".
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار