دو خبرانه تابناک گیلان (20+) ؛
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که بیستمین بسته دو خبرانه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 01 November 2015
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که بیستمین بسته دو خبرانه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.


قانع نشدن بهارستانی ها از پاسخ سرافراز به گفته نماینده آستارا و سوالی که ندیمی از زبان برخی نمایندگان مطرح کرد

تابناک گیلان: اخیرا شاهدیم که صدا و سیما تصویر آیت الله هاشمی را در تلویزیون نشان نمی‌دهد. مثلا در مراسم تشییع جانباختگان منا.

به گزارش تابناک گیلان: در روزی که سرافراز به مجلس رفت تا پاسخ به ابهامات بهارستانی ها درباره برجام و تک محوری یک جریان خاص در رسانه ای که باید کارکرد ملی داشته باشد را بدهد محمد هاشمی در گفت و گو با خبرانلاین اظهار کرد: سانسورها و برخوردها با شخصیت‌های ملی، فراجناحی و حتی بین المللی که در صداوسیما انجام می‌شود  فقط در مورد آقای هاشمی نیست.



ما امروز ده‌ها شخصیت مثل آقای ناطق یا سیدحسن آقای خمینی داریم که به هر دلیلی مورد بغض مسئولان صداوسیما هستند و مورد سانسور قرار می‌گیرند و مهم نیست که کجا حضور پیدا کرده‌اند. حتی وقتی در تهیه برنامه‌ای گروه‌های افراطی نقش دارند، می‌بینیم که در برنامه تهیه شده به این افراد اسائه ادب می‌شود و توهین می‌کنند. این کارها بسترسازی برای دشمنان ملت و انقلاب است که بتوانند موفق شوند و پیامشان را به مردم برسانند.  معلوم نیست این کار را عمدی می‌کنند یا از روی عدم توجه؛ این را باید خودشان جواب بدهند. احتمالا عمدی است.

 صداوسیما  به نظر من یک رسانه جناحی و گروهی شده است که در اختیار گروهی خاص قرار گرفته است و برخی افراد هم به طرقی در آنجا نفوذی دارند و می‌توانند برخی از خواسته‌هایشان را اعمال کنند.

اما آنچه در جلسه امروز مجلسی ها با رئیس صدا و سیما گذشت:

به گزارش تابناک گیلان، صفر نعیمی رز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به جلسه امروز فراکسیون متبوع وی و حضور محمد سرافراز رئیس سازمان صدا وسیما در این جلسه اظهار داشت: جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان صبح امروز با حضور سرافراز و معاونان وی برگزار شد و وی در ابتدا مشکلات، معضلات، کمبود‌ها و بودجه سازمان صداوسیما و آینده کاری خود را تشریح کرد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس ادامه داد: سپس تنی چند از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان سوالات خود را که محور اصلی آنها بحث عدم رعایت توازن و عدالت در پوشش اخبار مربوط به برجام بود مطرح کردند.

20151009141914547


نعیمی‌رز با بیان اینکه سرافراز به تعدادی از سوالات نمایندگان پاسخ گفت٬ تصریح کرد: در پایان جلسه مقرر شد که جلسه‌ دیگری با حضور سرافراز در آینده‌ای نزدیک در فراکسیون رهروان برگزار شود و در آن جلسه سوالات و پاسخ‌ها به شکل مبسوط‌تری مطرح شود.

نماینده مردم آستارا بیان داشت: در جلسهٔ امروز مبنای فکری اعضای فراکسیون رهروان این بود که در صداوسیما منتقدان برجام بیش از موافقان آن مجال سخن گفتن داشتند.

نعیمی‌رز در پایان خاطرنشان کرد: اعضای فراکسیون رهروان نسبت به این سخن رئیس صداوسیما مبنی بر اینکه در قضیه برجام موافقان هزار و ۸۰۰ ساعت بیش از مخالفان مجال سخن گفتن پیدا کردند، ‌قانع نشدند.

همچنین ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان و عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت می گوید: بعضی از نمایندگان معتقدند صداوسیما با  رویکردی یک جانبه فضایی را به وجود آورد که منتهی به تخریب رئیس مجلس شد.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص جلسه امروز فراکسیون رهروان ولایت با محمد سرافراز، رئیس صداو سیما گفت: در جلسه گذشته شورای مرکزی فراکسیون در رابطه با مشکلات سازمان صداو سیما و نوع خبر رسانی رسانه ملی مباحثی مطرح شد. بخشی از این صحبت ها مربوط به انتقاداتی بود که بعضی از نمایندگان به عملکرد صداوسیما و برنامه سازی های این رسانه در زمانی داشتند که موضوع برجام در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس بررسی می شد.



این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پس از این انتقادات بود که شورای مرکزی فراکسیون از رئیس سازمان صداوسیما دعوت کرد که برای پاسخ گویی به سئوالات و ابهامات نمایندگان در مجلس حاضر شود.

وی در واکنش به اینکه بعضی از نمایندگان معتقدند صداوسیما با  رویکردی یک جانبه و تریبون دادن های بیش از حد به مخالفان برجام، فضایی را به وجود آورد که منتهی به تخریب رئیس مجلس شد، اظهار کرد: یکی از بحث هایی که در جلسه گذشته مطرح و در این جلسه نیز پیگیری خواهد شد همین مسئله بود. ما در این نشست از جهت «طرفیت» یا «ملی بودن» صداو سیما را مورد سئوال قرار می دهیم که باید این رسانه به طرفداری از گروه‌ها و احزاب بپردازد یا رسانه ای عمومی و ملی بدون رویکرد حزبی باشد؟

ندیمی با بیان اینکه تاکید نمایندگان مجلس این است که رسانه ملی باید کارکرد ملی داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در قضیه برجام رهبر انقلاب فرمودند که این مسئله نباید به جدال گروهی و جریانی بیانجامد، بلکه بیشتر به صورت مباحث طلبگی باشد و موجب انشقاق و تفرقه اجتماعی نشود. از این رو یکی از سئوالات جدی ما از رئیس صداو سیما این است که آیا کارکرد این رسانه همین گونه و مطابق با فرمایشات رهبری بوده یا نبوده است؟!

نماینده مردم لاهیجان در خانه ملت تاکید کرد: البته از رسانه ملی انتظارات بسیار بیشتری داریم و این تنها یک مورد است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس دهم در آینده نیز شاید لازم باشد که از جهت اطمینان از بی طرفی رسانه ملی در انتخابات جلساتی را با رئیس سازمان صداوسیما داشته باشیم و این تعامل دو طرفه ادامه داشته باشد.

ندیمی اظهارکرد: این جلسه اولین نشست تخصصی رئیس رسانه ملی با فراکسیون رهروان ولایت است که اکثریت نمایندگان مجلس را تشکیل می دهند. سرافراز یک بار دیگر نیز برای پیگیری بودجه سازمان به صورت فردی به مجلس آمده بود، اما در این جلسه ضرورت دارد که سر افراز از دیدگاه‌ها، هم اندیشی ها و انتقادات نمایندگان مطلع شود.




دیپلماتی که از لاهیجان پدر چای ایران شد

تابناک گیلان: آقامحمدخان قاجار قوانلو، ملقب به كاشف السلطنه و مشهور به چايكار؛ فرزند اسدالله ميرزا در 1282 ق (۱۲۴۴ هجری شمسی) در شهرستان تربت حيدريه متولد شد.

نسبش به عباس ميرزا نايب السلطنه مي رسد. او پس از پايان تحصيلات مقدماتي به استخدام وزارت امور خارجه درآمد. دو سال منشي ميرزانصرالله خان مشيرالدوله وزير خارجه وقت بود. در 1298 ق با سمت دبير دومي به سفارت ايران در فرانسه اعزام شد شد و در رشته حقوق دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل پرداخت. در سال پنجم اقامت خود در پاريس، به رتبه نايب اولي سفارت ارتقاء يافت. در همين اوان وارد لژ فراماسونري شد. در سفر سوم ناصرالدين شاه به اروپا در 1306 ق به عنوان مترجم دكتر فووريه، طبيب مخصوص شاه برگزيده شد و پس از هشت سال به ايران بازگشت.

كاشف السلطنه در 1311 ق از سوي حاكم خراسان ( مؤيدالدوله) نايب الاياله تربت حيدريه گرديد. در همين دوران با مخالفان استبداد همصدا شد و به نشر افكار جديد و شبنامه نويسي پرداخت و چون ناصرالدين شاه فرمان دستگيري او را صادر كرد، ابتدا به ملك خود در نيشابور و سپس به روسيه و از آنجا به عثماني گريخت. او پس از قتل ناصرالدين شاه به ايران بازگشت و به سمت قنسول ايران در هند انتخاب شد. او هنگام اقامت در هند با صنعت چاي و كشت آن، در آن كشور آشنا شد و آن را فراگرفت و هنگامي كه به ايران بازگشت مقدار زيادي تخم چاي و قلم گياه آن را با خود آورده كشت چاي را در منطقه گيلان آغاز كرد و رونق داد.

 او که قبلا موقعیت و حاصلخیزی زمین‌های گیلان را بررسی نموده بود و لاهیجان و همچنین تنکابن را مناسب کشت این محصول دیده بود، بذرها و نهال های چای را به این دو شهر منتقل نمود و به این ترتیب نخستین باغهای چای در سال ۱۲۷۹ شمسی در شمال کشور احداث گردید. امروزه کشت چای از تنکابن تا رضوانشهر تالش گسترش یافته است. چند سال بعد اولین کارخانه چای کشور به پیشنهاد کاشف السلطنه در مجلس تصویب شد. او کتابی به عنوان «رساله دستورالعمل زراعت چای» به چاپ رساند و به صورت عملی مراحل کشت و تولید چای، نحوه چیدن برگ چای، انتخاب و درجه بندی چای، و همچنین روش مالش و خشک کردن و چشیدن چای را به کارگران آموخت.


image


کاشف السلطنه در 1322 ق به عنوان كاردار دولت ايران به سفارت ايران در پاريس اعزام شد. پس از بازگشت به كشور از سوي نخستين دوره مجلس شوراي ملي مأمور تأسيس بلديه به سبك جديد براي تهران شد. از جمله فعاليتهاي او در شهرداري، نامگذاري خيابانها و كوچه هاي تهران، شماره گذاري منازل، روشنايي خيابانها با چراغ برق و برخي كارهاي ديگر بود. وي پس از يك سال و اندي از اين شغل استعفا داد و به وزارت خارجه بازگشت. چند سالي در سفر بود تا اينكه پس از بازگشت در كابينه دوم سپهسالار به سمت معاون رئيس الوزراء منصوب شده با روي كار آمدن رضاخان به رياست سازمان چاي كشور رسيد.

از اين به بعد كاشف السلطنه يكسره به كار چاي و چايكاري پرداخت. او مقاديري بذر چاي، ماشين آلات كشاورزي و تعدادي كارشناس متخصص از چين وارد كرد و تحولي در صنعت چاي كشور ايجاد نمود. در 1307 ش هنگام بازگشت از هندوستان كه براي خريد بذر و ماشين آلات چاي به آنجا رفته بود، در راه تهران در اثر تصادف درگذشت.

جنازه او بنا به وصيتش در تپه هاي چاي لاهيجان دفن شد كه اكنون آرامگاهش به موزه چاي تبديل شده است. بنای موزه تاریخ چای اسکلتی از بتون و سنگ تیشه است که در زیربنایی به مساحت ۵۱۲ متر مربع در انتهای خیابان کاشف شرقی لاهیجان و در دوطبقه واقع شده و در کنار برج، آرامگاه كاشف السلطنه بنا شده است. این مقبره در حال حاضر یکی از دیدنی های شهر لاهیجان است که در کنار موزه تاریخ چای قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۶۹ به ثبت رسیده است.

منابع :

- پایگاه خبری تحلیلی «لاهیجان نیوز» ، 28 مهر 1391
- روزشمار تاریخ معاصر ایران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ج 3، سال 1302 خورشیدی، ص 520




گلایه بازیگر پیشکسوت گیلانی تلویزیون در بستر بیماری

تابناک گیلان: ملکه رنجبر گفت: حال مساعدی ندارم و به تازگی از بخش مراقبت‌ها ویژه خارج شدم.

وی که توان انجام مصاحبه را نداشت خاطرنشان کرد: متأسفانه در این روزها که بیماری من وخامت پیدا کرده، از مسئولان فرهنگی کشور، کسی به عیادتم نیامده و سراغی از من نمی‌گیرند، شاید یکی از مسائلی که بازیگران پیشکسوت را بیش از پیش آزار می‌دهد، همین بی‌مهری و توجه نکردن به حال این هنرمندان است.



ملکه رنجبر از بازیگران باسابقه سینما و تلویزیون در تاریخ هزار و سیصد و هفده در شهر رشت متولد شد و از شش سالگی شروع به فعالیت هنری کرد، اولین بازی رنجبر در سینما به سال سی و یک در فیلم «عمر دوباره» برمی‌گردد و آخرین اثرش در سینما، «گناهکاران» فرامرز قریبیان است که سال نود یک ساخته شد، معروف‌ترین اثر تلویزیونی این بازیگر باسابقه، «زیر آسمان شهر» ساخته مهران غفوریان بود.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار