کد خبر: ۱۱۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 25 October 2015
تهران - ایرنا - رئیس سازمان چای کشور از پایان خرید تضمینی برگ سبز چای در استانهای شمالی(گیلان و مازندران) خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 86 هزار و 828 تن برگ سبز چای درجه یک و دو از چایکاران خریداری شده که نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش ایرنا از سازمان چای شمال کشور، محمدولی روزبهان افزود: از این میزان برگ سبز خریداری شده 32 هزار و 399 تن معادل (30.37)درصد برگ سبز درجه یک و 54 هزار و 429 تن معادل (70.62) درصد برگ سبز درجه دو است.
رئیس سازمان چای کشور ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده را 136 میلیارد و 490 میلیون تومان ذکر و اضافه کرد: تاکنون مبلغ 891 میلیارد ریال ازمطالبات کشاورزان چایکار استانهای گیلان و مازندران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب آنها پرداخت شده و مابقی مطالبات 480 میلیارد ریالی چایکاران پس از تامین اعتبار درآینده پرداخت خواهد شد.
روزبهان گفت: از این حجم برگ سبز خریداری شده بیش از 19 هزار و 563 تن چای خشک استحصال شده است.
وی از جمله اقدامات موثر سازمان چای کشور در سالجاری را انجام طرح بهزراعی در مساحت تقریبی 4500 هکتار از باغات چای کشور، احیاء حدود3000 هکتار از باغات چای، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با مشارکت حدود 25 هزار و 400 نفر از کشاورزان چایکار و صاحبان کارخانجات چایسازی، جلوگیری از عرضه چای سنواتی در بازار مصرف و در نتیجه افزایش قیمت چای خشک تولیدی کارخانجات، پرداخت وام بهزراعی به مبلغ 106 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی حمایت از برگزاری نمایشگاههای عرضه چای داخلی و تشویق صاحبان کارخانجات به حضور در این نمایشگاه ها، توزیع دفترچه خرید برگ سبز چای در بین کشاورزان چایکار به تناسب سطح زیرکشت با بکارگیری شناسه ملی، ایجاد و استقرار سامانه خرید برگ سبز و به روز کردن آمار خرید، آموزش نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی و ساماندهی 420 نفراز آنها ازطریق بخش خصوصی با رعایت اصل 44 و واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی، افزایش کیفی چای تولیدی نسبت به سنوات گذشته را از دیگر اقدامات این سازمان در سالجاری برشمرد.
رئیس سازمان چای کشور مهمترین ویژگی مثبت تولید سالجاری را اقبال مجدد مصرف کنندگان کشورمان به چای ایرانی به دلیل سالم، طبیعی و عاری از آلودگی های میکروبی و اهتمام چایکاران درخصوص احیاء مجدد باغات چای رها شده، دانست و افزود: طی سالهای گذشته حمایت های موثر دولت برای احیای حدود 3000 هکتار باغ چای، افزایش نرخ خرید تضمینی به مقدار 21 درصد و اجرای طرحهای بهزراعی و تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای بوده است.
روزبهان ادامه داد: با افزایش تولید چای درسالجاری ضمن جلوگیری از خروج ارز به مبلغ 20 میلیون دلار، زمینه اشتغال پایدار حدود 3000 نفر در باغات چای و کارخانجات فراهم شده است.
وی تاکیدکرد: تعداد 165واحد چایسازی در استانهای شمالی وجود دارد که در سالجاری بیش از150واحد چایسازی با سازمان چای انعقاد قرارداد داشته که مشغول خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان چایکار بوده اند.
گفتنی است؛ در حال حاضر در دو استان گیلان و مازندران بیش از 25 هزار هکتار باغ چای وجود دارد و50 هزار خانوار کشاورز نیز به امر چایکاری اشتغال دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار