گزارش پلیس راهور گیلان از کاهش شگفت‌انگیز تصادفات درون‌شهری گیلان حکایت دارد و نکته قابل‌تأمل اینکه در این استان تنها دو دوربین ثبت تخلف فعال است و پل‌های عابر پیاده آن‌ها نیز عملاً بلااستفاده هستند.
کد خبر: ۱۰۱۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲ 06 December 2021

 

به گزارش تابناک گیلان، در هشت ماه سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ برابر اعلام پزشکی قانون استان شاهد کاهش ۱۰ درصدی فوت‌شدگان حوادث رانندگی درون‌شهری استان گیلان هستیم. این در حالی هست که در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ این کاهش ۱۱ درصد و سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ نیز کاهش ۱۵ درصدی را شاهد بوده‌ایم .

در هشت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با افزایش واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا و کاهش محدودیت‌های اجتماعی شاهد رشد چشمگیری سفر و تردد بودیم به‌نحوی‌که تقریباً شرایط با دوران قبل از کرونا بازگشته است؛ کما اینکه محدودیت کرونایی سال گذشته نیز تأثیر چندانی در ترددهای درون‌شهری نداشت و اثر آن در کاهش قابل‌توجه سفرهای بین استانی مشهود بود.

۸۰ درصد مرگ‌ومیر تصادفات درون‌شهری گیلان سهم عابرین پیاده و موتورسواران

بنابر بررسی‌های پلیس، عابرین پیاده و موتورسواران با اختصاص ۸۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات درون‌شهری استان در صدر کاربران ترافیکی پرخطر قرارگرفته‌اند.

مرگ ۳۵ نفر در تصادفات درون‌شهری گیلان طی هشت ماه!

سرهنگ امیر طالبی، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تصادفات منجر به فوت به عابرین پیاده در هشت ماه سال ۱۴۰۰ هرچند با کاهش هشت‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه است اما مرگ ۳۵ نفر عابر پیاده و اختصاص ۴۸ درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات درون‌شهری در نگاه اول به ماهیت ترافیک شهر ارتباط دارد.

 

به گفته وی، تداخل فراوان و غیرقابل‌تفکیک عابرین پیاده با خودروها ریسک وقوع تصادفات رانندگی در این بخش را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر در طراحی و برنامه‌ریزی شهری استان توجه و نگاه مؤثری به عابرین پیاده و تجهیزات ترافیکی این قشر از کاربران ترافیک نشده است لذا شاهد افزایش و تشدید شرایط ناامن برای عابرین پیاده در استان هستیم.

وجود ۸۰ پل عابر پیاده در گیلان که صرفاً بیلبورد تبلیغاتی هستند!

در استان گیلان بیش از ۸۰ پل عابر پیاده وجود دارد که به علت مکانیزه نبودن به قول سرهنگ طالبی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و عملاً بلااستفاده هستند و افراد سالمند توان تردد از پله‌های آن را ندارند.

 

۹۰ درصد جان‌باختگان حوادث رانندگی درون‌شهری افرادی بالای ۵۰ سال هستند

نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه تقریباً ۹۰ درصد عابرین جان‌باختگان در حوادث رانندگی افراد بالای ۵۰ سال هستند؛ با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که پل‌های عابر پیاده صرفاً به بیلبوردهای تبلیغاتی تبدیل‌شده‌اند و در راستای تردد ایمن عابرین پیاده فاقد کارایی هستند.

جان باختن ۲۲ موتورسوار در تصادفات درون‌شهری گیلان

آمارهای دیگر پلیس راهور گیلان نشان می‌دهد که تعداد ۲۲ نفر موتورسیکلت‌سوار در سال جاری در تصادفات رانندگی جان‌باخته‌اند؛ هرچند این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۴درصدی همراه است.

 

بااین‌وجود اختصاص ۳۲ درصد کشته‌شدگان تصادفات درون‌شهری به موتورسواران، نیازمند اقدامات آموزشی بنیادین و همکاری خانواده‌ها و دولت است.

پلیس طی سالیان متمادی با اقدامات سلبی و توقیف موتورسواران در جهت قانونمند کردن و خصوصاً کلاه‌دار نمودن  موتورسواران اقدامات گسترده‌ای را اجرا کرده که تا حدودی نتیجه‌بخش بود اما هنوز با سطح ایدئال و مطلوب فاصله‌داریم.

خانواده‌ها کاربران موتورسیکلت را مجاب به رعایت قانون کنند

خانواده‌ها با درک خطرناک بودن این وسیله نقلیه در صورت عدم رعایت مقررات باید کاربران موتورسیکلت در هر طیف سنی را مجاب و ملزم به رعایت قانون و استفاده از کلاه ایمنی کنند و از طرف دیگر احداث پیست‌های استاندارد موتورسواری  شرایط را برای تخلیه هیجان ذاتی جوانان در مکانی امن و با رعایت الزامات ایمنی فراهم می‌کند .

رشت، لنگرود و انزلی بیشترین کشته‌شدگان تصادفات رانندگی دورن‌شهری را دارند

طبق گزارش سرهنگ طالبی، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان گیلان رتبه‌بندی شهرستانی در بخش تصادفات رانندگی درون‌شهری استان در هفت ماه سال جاری نشان می‌دهد که بیشترین تعداد کشته‌شدگان مربوط به شهرستان رشت است که ۴۱ درصد از کل افراد جان‌باخته را به خود اختصاص داده است و شهرهای لنگرود با اختصاص ۱۲ درصد و بندرانزلی با اختصاص درصد مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی درون‌شهری، در رتبه‌های دوم و سوم استان قرار دارند .

 

شهرهای بزرگ گیلان عقب‌مانده‌ترین شهرهای کشور در زیرساخت‌های ترافیکی

بنا بر گزارش پلیس راهور و مستندات و سوابق موجود ، خوشبختانه کاهش تصادفات رانندگی در سال‌های اخیر صرفاً با پیگیری پلیس و همکاری مردم محقق شده است اما متأسفانه طی چند سال گذشته با تمام پیگیری‌های صورت گرفته اقدام مؤثری در حوزه‌های زیرساختی ترافیکی از سوی شهرداری‌ها  به‌ویژه چند شهر بزرگ استان انجام نگرفته است و شهرهای استان گیلان ازنظر تجهیزات ترافیکی از عقب‌مانده‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود و کمبود امکانات و تجهیزات ترافیکی  مشکلات عدیده‌ای را برای آرامش، ایمنی و سلامت مردم در حوزه حمل‌ونقل فراهم کرده است.

دلایل ترافیک کنونی شهرهای استان کدم‌اند؟

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان گیلان می‌گوید کوتاه بودن عمر مدیریت شهری، فقدان برنامه طولانی‌مدت و رفتارهای سلیقه‌ای در مدیریت شهر سبب می‌شود تا شرایط کنونی ترافیک در شهرهای استان ایجاد شود.

گیلان با ۱۷ شهر تنها دو دوربین ثبت تخلف دارد!

شاید باورکردنی نباشد اما آن‌طور که رئیس پلیس راهور گیلان به آن اذعان کرده در ۱۷ شهر مراکز شهرستان‌ها، فقط و فقط دو دوربین ثبت تخلفات رانندگی فعال و در چرخه مدیریت ترافیک قرار دارد!

 

 این در حالی است که در استان‌های هم‌جوار ما و سایر کلان‌شهرهای کشور تعداد دوربین‌ها به بیش از ۵۰۰ دستگاه رسیده است بنابراین عملاً تمام امور ترافیکی شهرهای استان توسط کارکنان پلیس راهور مدیریت می‌شود باید این را هم اضافه کنیم که پلیس راهور در کنار انجام عملیات ترافیکی در سطح شهر در بخش‌های دیگر شامل صدور گواهینامه‌های رانندگی، شماره‌گذاری، اجرائیات و غیره به مردم ارائه خدمات می‌کند .

 

نقش پررنگ مسؤولان شهری در افزایش ایمنی

برای تحقق ترافیک منظم، ایمن و شایسته مردم گیلان و میهمانان این استان برتر در حوزه گردشگری، دستگاه‌های دخیل در این بخش خصوصاً شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید با برنامه‌ریزی مدون،  تخصیص اعتبار مناسب و مستمر در جهت تجهیز شهرها به امکانات کنترل هوشمند ترافیک و ایجاد معابر جدید، رفع نقاط پر تصادف و نواقص هندسی همچنین آموزش و همراه سازی مردم اقدام کنند و مردم و رسانه‌ها نیز باید در این خصوص از مسئولین شهری مطالبه گری کنند تا شاهد تغییر و بهبود شرایط موجود باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار