بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: « فتوای عجیب داعش درخصوص فاجعه منا»، « مبلغ قبض آب وزیر نیرو»، « رد اموال زنجانی در تاجیکستان»، « نگاه دیپلماتیک خرازی به حادثه حج» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸ 27 September 2015
فتوای عجیب داعش درخصوص فاجعه منا!

داعش اعلام کرد کشته های حجاج را ممکن است در زمره مسلمانان گمراه دانست ولی باید به خلافت ابوبکر البغدادی اعتقاد قبلی داشته باشند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از "الدیار” لبنان؛ گروهک تروریستی داعش با صدور فتوایی اعلام کرد کشته های منا چون از اتباع خلافت اسلامی نیستند نباید نماز میت برای دفن آنها بجاآورد!بر پایه این گزارش؛ داعش اعلام کرد کشته های حجاج را ممکن است در زمره مسلمانان گمراه دانست ولی باید به خلافت ابوبکر البغدادی اعتقاد قبلی داشته باشند.داعش در فتوایی که صادر کرده گفته بلاهای آسمانی به مرتدین و ردکنندگان خلافت اسلامی نازل خواهد شد. داعش همچنین کشته ها را به نابود شده و له شده توصیف کرده است.


برجام مردم را به جهنم می برد

مراسم دعای عرفه است. محل آن هم حسینه صنف لباس‌فروشان و مداح هم منصور ارضی. او طبق عادت مألوف، در بخشی از این مراسم مذهبی، گریزی هم به سیاست زد و البته این‌بار به موضوع توافق هسته‌ای و برجام اشاره کرد.منصور ارضی در مراسم دعای خود، نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و از آنها خواست در برابر توافق هسته‌ای فریاد بزنند.او همچنین برجام را سازش با دشمن و جام زهر خواند. رجانیوز، سایت نزدیک به آیت‌الله مصباح‌یزدی، سخنرانی منصور در این مراسم را به‌طور کامل روی خروجی خود قرار داد. این مداح در بخشی از سخنان خود در طول دعای عرفه امسال، چنین گفته است: «... شما الان از برجام که همان جام زهر است چه می‌دانید؟ من هشدار می‌دهم به نمایندگان مردم در مجلس، چون ما دیگر به کسی امید نداریم‌، که مواظب باشید قیامتی هم هست، فریب نخورید، حقیقت این است که این مسئله سازش با دشمن است، هر کسی از نمایندگان حسینی است باید فریاد بزند، گرچه ٢٠٦ نفر فریاد زدند، منتها بعضی مسئولان مجلس به آن بی‌توجهی کردند، اینها چگونه می‌خواهند جواب خدا را بدهند؟» او ادامه داد: «دعا کنید برای این نمایندگان که عاقلانه عمل کنند. اگر این نمایندگان اشتباه کنند همه را به جهنم می‌برند و کسی نمی‌تواند کاری بکند». ارضی اضافه کرد: «امروز برای همه دعا کنید، مخصوصا نمایندگان که درست تصمیم بگیرند و جایی نروند که در بن‌بست گیر کنند و مجبور شوند قبول کنند. اگر قبول کنند خیلی مشکلات به‌وجود می‌آید. یاد کلام مقام معظم رهبری افتادم که چندین سال پیش فرمودند مگر ما بالاتر از زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام هستیم؟ امیرالمؤمنین علیه‌السلام خانه‌نشین شد. چه شد که ٥٠ سال بعد از رسول اکرم صلوات‌الله علیه، اباعبدالله علیه‌السلام را به آن وضعیت به شهادت رساندند و سر از بدنش جدا کردند؟ ملت آن موقع نفهمیدند و درست تشخیص ندادند، اگر خدایی ناکرده این نفهمی بر ما هم مستولی شود چه می‌شود؟ برای همین است که می‌گویم استغفار کنید».


پس انداز 25میلیون یورویی بابک زنجانی در ژاپن

امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تلاش وکلای بابک زنجانی برای آزادی وی از زندان، گفت: ۶ گروه خبره از وکلا در حال پیگیری پرونده بابک زنجانی هستند و با توجه به اینکه این شخص دو سال است که در زندان بسر می‌برد تلاش وافری می‌کنند که دادگاه ۱۱ مهر برگزار نشده و وی آزاد شود.وی ادامه داد: زنجانی اگر قصد پرداخت بدهی‌هایش را داشت تاکنون پرداخت کرده بود چون بر اساس نوار ضبط شده‌ای که از این فرد در کمیسیون موجود است ۲۵ میلیون یورو در بانکهای ژاپن پس انداز کرده لذا موجودی دارد و پرداخت نمی‌کند ضمن اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد از اموالش نیز در کشورهای تاجیکستان، ترکیه، مالزی، هاوایی و... قرار دارد.سلطانی خاطرنشان کرد: البته قضیه فقط به بابک زنجانی ختم نمی‌شود زیرا یک نفر به تنهایی نمی‌تواند این میزان اختلاس داشته باشد و حتما تمامی تیمی نیز که با وی همکاری داشته‌اند باید مورد پیگرد و محاکمه قرار گیرند.وی در خصوص ملاقات نمایندگان مجلس با بابک زنجانی نیز تصریح کرد: نمایندگان مردم طبق آنچه قانون اساسی اجازه داده می‌توانند درخواست دیدار با وی را داشته باشند اما متاسفانه تاکنون قوه قضائیه موافقت نکرده است.


مبلغ قبض آب وزیر نیرو

وزیر نیرو در خصوص مبلغ قبض آب خود گفت: رقم قبض آب من در هر دوره کمتر از ۵ تا ۶ هزار تومان است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیاست آب و فاضلاب ایران در پاسخ به اینکه رقم قبض آب شما چقدر است، اظهار داشت: من در منزل از شیرآلات و تجهیزات کم‌مصرف استفاده می‌کنم و رقم قبض آب من در هر دوره کمتر از 5 تا 6 هزار تومان است.وی افزود: در منزل ما تمامی اعضای خانواده به استفاده بهینه از آب و صرفه‌جویی در مصرف آن توجه دارند و برای تامین برق مورد نیاز منزل مسکونی خود نیز از نصب سیستم فتوولتائیک بر روی پشت بام استفاده کردم تا برق موردنیازمان نیز از انرژی خورشید تامین شود.


روایت حائری از یک جلسه دونفره درباره هاشمی

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از جلسه خصوصی خود با آیت‌الله مصباح در جریان برگزاری اجلاس خبرگان درباره هاشمی رفسنجانی خبر داد و تصریح کرد: همه دیدند، بنده و آقای مصباح در همین اجلاس اخیر به طور طولانی باهم صحبت کردیم. ما درباره آقای هاشمی خیلی باهم صحبت کردیم و بنده حرف‌هایم را زدم و آقای مصباح هم دلایلش را گفت."من، نه اعتقاد دارم که آیت‌‌الله مصباح یک سر سوزن برای نفس حرف می‌زند و نه اعتقاد دارم که این بنده خدا(هاشمی رفسنجانی) آدمی مسخ شده است که عقلش دچار زوال شده؛ اینکه می‌گویم آقای مصباح صدرصد متدیّن است، به معنای این نیست که آقای هاشمی قدرت‌طلب و دنیاپرست است. منتهی به نظرم بین اینها تفاوت فکری و اندیشه‌ای درباره مسائل مختلف وجود دارد".وی گفت: در این جلسه به آقای مصباح گفتم، شما که می‌گوید امام با هرکس چند دقیقه می‌نشست او را می‌شناخت، چطور همین امام، آقای هاشمی را نشناخته است. مگر همین امام نبود از آقای هاشمی تقدیر می‌کرد و ایشان را دوست می‌داشت اما هر چه گفتم، آقای مصباح گفت، بحث من درباره گذشته نیست، درباره حال فعلی ایشان است، در گذشته خدماتی داشته و امروز اینطور شده است.عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بنده به آقای مصباح گفتم، خب، شما چرا نمی‌آیید با آقای هاشمی صحبت کنید، بحث کنید و حرفتان را بزنید، بازهم آقای مصباح دلایلی آورد و در نهایت من از ایشان خواستم یک جلسه خصوصی 2 نفره با آقای هاشمی را بپذیرید اما هرچه گفتم، ایشان قبول نکرد و در نهایت مقرر شد که ایشان درباره این موضوع(جلسه با هاشمی) به من خبر دهد. به آقای مصباح گفتم، حاج آقا من دیگر درباره جلسه با آقای هاشمی با شما حرفی نخواهم زد، خبر از شما. ایشان بازهم چیزی نگفت. در نهایت بازهم من گفتم، حاج آقا درباره این موضوع من دیگر به شما پیغام نمی‌دهم، تماس و خبر از شما.آیت‌‌الله حائری درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه آیت‌الله مصباح از او خواسته در انتخابات خبرگان، هاشمی رفسنجانی را همراهی نکند، تاکید کرد: آقای مصباح در این مورد هیچ مطلبی به من نگفتند، چون خود من بنا ندارم در انتخابات خبرگان کاندیدا شوم مگر اینکه از من بخواهند که بیاییم. من هنوز هیچ تصمیمی نگرفتم اما اگر خواستند، تصمیم می‌گیرم.


کندن تلخ بنر یک حاجی

فرزندان شهید حاج‌داوود موسوی از جانبازان گردان تخریب دوران دفاع مقدس در حالی که برای استقبال از پدرشان آماده شده بودند، بعد از اعلام درگذشت وی در جریان فاجعه منا، در حال جمع کردن بنرهای خوش‌آمد و نصب بنرهای وفات هستند.

دعوت انتخاباتی سیدحسن خمینی از ناطق؟

یک هفته‌نامه همسو با حزب کارگزاران سازندگی مدعی شد که حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی از حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری برای حضور در عرصه انتخابات دعوت کرده است. هفته‌نامه «صدا» نوشت: «اخیرا سیدحسن خمینی با علی‌اکبر ناطق نوری دیدار کرده و از او خواسته است که در انتخابات مجلس شرکت کند و نقش خود را برای انقلابی که او یکی از سرمایه‌های آن است، ایفا کند.ناطق نوری این بار سخنی نگفته و در برابر سخنان و اصرار حسن خمینی گفته است نیاز به آن دارد که بیشتر فکر کند.»این در حالی است که یک منبع آگاه به «روز نو» گفت: ناطق نوری هیچ تمایلی برای نامزدی در انتخابات مجلس آینده ندارد.وی افزود: آقای ناطق نوری صریحا اعلام کرده‌اند که بعد از مجلس پنجم از عرصه سیاست‌های اجرایی کشور کنار رفته‌اند و تاکنون هم با وجود اصرارها و دعوت‌هایی که از سوی چهره‌ها و جریانات سیاسی در انتخابات‌های گذشته وجود داشته در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده‌اند و صریحا هم اعلام کرده‌اند که دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند.این منبع آگاه اظهار کرد: برخی از چهره‌های تاثیرگذار نظام هم از آقای ناطق نوری برای شرکت در انتخابات مجلس دعوت کرده‌اند که پاسخ ایشان به این دعوت‌ها منفی بوده است.وی افزود: آقای ناطق نوری گفته‌اند که به عنوان نامزد در انتخابات هرگز شرکت نمی‌کنند اما از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس حمایت خواهند کرد تا مجلسی مقتدر در کشور شکل بگیرد که با همراهی دولت مشکلات کشور را برطرف کند.


مشایی سرگرم چه مسائلی شده است؟

به گزارش نکته آنلاین ، یک منبع نزدیک به "محمود احمدی‌نژاد" رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم شایعات مربوط به فعالیت سیاسی اسفندیار رحیم مشایی مشاور رئیس جمهور سابق در مناطق شمالی کشور را قویا رد کرد و آن را دروغ پردازی آشکار با اهداف سیاسی و قدرت طلبانه خواند. این منبع آگاه گفت: بیش از دو سال است که رحیم مشایی بطور کامل از عرصه سیاست کنار کشیده و در این مدت از انجام هرگونه فعالیت سیاسی نیز پرهیز داشته و هیچ انگیزه‌ای برای اینگونه فعالیت‌ها ندارد.وی افزود: دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم پیشتر و به صراحت انجام هرگونه فعالیت انتخاباتی و سیاسی از سوی احمدی نژاد را رد کرده است، بنابراین ادعاهای مربوط به تحرکات انتخاباتی یا سیاسی آقای مشایی در مناطق شمالی کشور، کاملا بی‌پایه و اساس است و شایعه سازان از رهگذر این گونه خبرسازی‌ها، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. این منبع آگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رحیم مشایی این روزها مشغول چه کاری است، گفت: وی سرگرم انجام برخی فعالیت‌های پژوهشی در حوزه مسائل فرهنگی است.


چرا دیپلماتهای ایرانی، نشست سازمان ملل ترک کردند

پارسینه:شکیرا خواننده مشهور در سالن نشست سازمان ملل دقایقی برای سران کشورهای دنیا موسیقی زنده اجرا کرد. هیئت ایرانی قبل از شروع این برنامه سالن را ترک کردند.
برجام مردم را به جحنم میبرد/روایت حائری از یک جلسه دو نفره در باره هاشمی/دعوت انتخاباتی سید حسن از ناطق/مشایی سرگرم چه مسائلی شده؟/کندن تلخ بنر یک حاجی/رد اموال زنجانی در تاجیکستان


سناتور آمریکایی ته مانده لیوان آب پاپ را برای تبرک نوشید

این عضو کنگره همچنین گفت که از یک سناتور دموکرات دیگر یعنی "باب کیسی" خواست به دفترش بیاید و برای تبرک، به آنها اجازه داد انگشتان خود را درون لیوان آب باقی مانده از پاپ بگذارند.به گزارش عصرایران به گزارش خبرگزاری آلمان، پاپ فرانسس تنها کسی نبود که از لیوان آبی که در جلسه کنگره آمریکا جلویش گذاشته شد، نوشید بلکه یکی از اعضای دموکرات کنگره باقی مانده آب خورده شده توسط پاپ را برای تبرک با خود برد."باب برادی" عضو دموکرات کنگره که یک کاتولیک مذهب است در گفتگو با روزنامه "فیلادلفیا دیلی" گفت: به محض اینکه پاپ، کنگره را ترک کرد به سرعت لیوان آب باقی مانده از پاپ را در دست گرفتم و به سوی دفتر خود رفتم. پاپ فرانسس رهبر کاتولیک های جهان روز پنجشنبه گذشته در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.این سناتور کاتولیک کنگره بعد از بردن لیوان حاوی آب باقی مانده از آب نوشیدن پاپ به دفترش، علاوه بر خود، همسر و دو نفر از کارمندان دفترش نیز برای برای تبرک از باقی مانده آب خورده شده پاپ نوشیدند.


سعودی‌‌ها مرد عیاشی‌اند نه بحران

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دولتمردان سعودی از این ناراحت هستند که چرا حج در وسط جنگ یمن انجام می‌شود؛ اگر عربستان از میدان یمن، فائق بیرون آید منطقه را با جنگ‌های نامحدودی روبه‌رو خواهد کرد.به گزارش تسنیم، سرلشکر رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم معارفه سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حادثه منا گفت: دولتمردان عربستان تجربه میدانی ندارند و مرد بحران نیستند بلکه مردم عیاشی هستند.وی افزود: دولتمردان سعودی از این ناراحت هستند که چرا حج در وسط جنگ یمن انجام می‌شود؛ اگر عربستان از میدان یمن، فائق بیرون آید منطقه را با جنگ‌های نامحدودی روبه‌رو خواهد کرد.


حکم دادگاه مازندران علیه محمدرضا پهلوی در تابستان امسال

در اقدامی بی سابقه و جالب، قاضی اصل ۴۹ قانون اساسی مازندران، در پی درخواست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی مازندران وضعیت یک قطعه زمین را که متعلق به محمدرضا پهلوی بوده است را تعیین کرد. به گزارش سایت پارسینه در این رای دادگاه، ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان «خواهان» و محمدرضا پهلوی شاه سابق به عنوان «خوانده» منظور شده‌اند. ماجرا از این قرار بوده است که بر حسب گزارش اداره ثبت اسناد و املاک مازندران ۱۱ سهم مشاع از ۱۳ سهم شش دانگ یک قطعه زمین در چمستان هنوز در مالکیت محمدرضا پهلوی قرار داشته و ستاد اجرایی فرمان امام برای تعیین تکلیف نهایی این قطعه زمین به دادگاه مراجعه کرده و دادگاه نیز برای رعایت اصلی بی‌طرفی ضمن تایید مصادره این قطعه زمین از سوی ستاد اجرایی، آگهی را در نشریات درج می‌کند.


دستگیری عوامل تحریف و پخش فیلم هلاکت گروگانگیر در خرم‌آباد

سرتیپ محمد قنبری گفت: عوامل تحریف و پخش فیلم مذکور در فضای مجازی با وارونه جلوه دادن حقایق موجب تشویش اذهان مردم و جریحه‌دار شدن احساسات پاک آنان شدند عوامل تحریف و پخش فیلم کشته شدن سارق شرور و گروگانگیر در درگیری با پلیس خرم‌آباد در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شدند. به گزارش کیهان، فرمانده نیروی انتظامی لرستان با اعلام این خبر افزود: با اقدامات تخصصی پلیس فتا، عوامل تحریف و پخش فیلم درگیری روز سه‌شنبه هفته گذشته یک زورگیر با مأمور پلیس در خرم‌آباد و هلاکت وی در فضای مجازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و دستگیر شدند. سرتیپ محمد قنبری گفت: عوامل تحریف و پخش فیلم مذکور در فضای مجازی با وارونه جلوه دادن حقایق موجب تشویش اذهان مردم و جریحه‌دار شدن احساسات پاک آنان شدند که: تهیه‌کننده فیلم و کسی که آن را با زیرنویس دروغین و صداگذاری خلاف واقع در فضای مجازی قرار داده بود توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند و متهمان در بازجویی به جرایم ارتکابی اقرار کردند.


مسئولان ایرانی در مهمانی شام پادشاه عربستان شرکت نکردند

مسئولان سياسي جمهوري اسلامي ايران در اعتراض به حادثه دلخراش منا در ضيافت ملك سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان شركت نكردند. به گزارش سازمان حج و زیارت، پادشاه عربستان سعودي همه ساله از مقامات و مسئولان كشورهاي خارجي ، روساي بعثه هاي حج و جمعي از مقامات اين كشور دعوت مي كند در ضيافت وي در منا شركت كنند. ملک سلمان بعد از حادثه منا در دیدار مقامات امنیتی سعودی گفته بود که این حادثه چیزی از ارزش های نیروهای امنیتی مان کم نمی کند.


رد اموال زنجانی در تاجیکستان

یک عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس معتقد است زمینه بازپس گیری اموال زنجانی در دولت تاجیکستان وجود دارد. حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان با اشاره به پیچیده بودن پرونده بابک زنجانی گفت: طبیعتا یکسری افراد ذی نفوذ و همچنین برخی مسئولین در پرونده زنجانی دخالت داشته‌اند. وی افزود: زنجانی بدون سوابق قبلی اقتصادی یکدفعه در دل دولت راه یافت و با بدهی 2.7 میلیاردی خود به دولت رو دست زد تا از این طریق منابع مالی بدست آورده را در بانک‌هایی که مشخص نیست، سرمایه گذاری کند. عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در ادامه با بیان اینکه نحوه سرمایه گذاری زنجانی در سایر کشورها جوانب مختلفی دارد، متذکر شد: بعنوان مثال طی اطلاعاتی که در مورد سرمایه‌گذاری زنجانی در تاجیکستان از دوستان خود دریافت کرده‌ایم، گفته می‌شود زنجانی رقمی بالغ بر 500 تا 600 میلیون دلار در تاجیکستان سرمایه گذاری و همچنین با افراد پرنفوذ دولت تاجیکستان ارتباط دارد. وی ادامه داد: همچنین در پی اطلاعات به دست آمده عنوان می شود که بسیاری از اموال بابک زنجانی در تاجیکستان به نام زنجانی نیست و شاید این اموال به نام برخی از افراد ذی نفوذ دولت تاجیکستان و اشخاص ثالث دیگر باشد .


داور بازی استقلال- راه‌آهن از فوتبال کناره‌گیری می‌کند

اور دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و راه‌آهن اعلام کرد که با توجه به هجمه‌ های اخیر احتمال دارد از قضاوت کردن انصراف دهد. حسین زرگر در مورد اتفاقات دیدار استقلال - راه‌آهن اظهار داشت: از زمانی که پول وارد فوتبال شد، مظلوم‌تر از قشر داوری وجود ندارد که مورد حمله قرار بگیرد. این مسئله را قبول دارم که ما بدون اشتباه نیستیم اما آیا برابری در برخورد با بازیکن متخلفی که پول آنچنانی می‌گیرد با داوری که پولی نمی‌گیرد، وجود دارد؟ این یک علامت سؤال بزرگ است که پاسخی داده نشده است وی با تاکید بر اینکه داوران هم اشتباه می‌کنند، با اشاره به قضاوت روز گذشته‌اش گفت: اشتباهاتم در بازی استقلال - راه‌آهن را می‌پذیرم. در صحنه اخراج درواز‌ه‌بان راه‌آهن، کارتی که دادم درست بود اما قبل از آن، بازیکن استقلال مرتکب خطا شده بود که این صحنه را ندیدم. باید از مجموعه راه‌آهن و مهدی تارتار بابت این موضوع عذرخواهی کنم.


4 راه پیشنهادی رسایی برای برجام

حمید رسایی در وب سیات و صفحه اینستاگرام خود نوشت: 1- تاييد بدون شرط برجام: اين راه به دليل باقي ماندن تحريم ها، وجود حفره هاي امنيتي وامکان نفوذ دشمن و لگدمال شدن استقلال کشور، کمترين طرفدار رادرصحن علني مجلس دارد. شايد کمتر ازيک پنجم نمايندگان به چنين راهي معتقد باشند. البته اين نمايندگان نيز دلنگراني هايي نسبت به مرحله اجرا خصوصا لغو تحريم ها دارند. 2- رد بدون شرط برجام: اين تصميم هر چند مطمئن ترين راه براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي پيش روي دشمنان اين ملت بواسطه اسب تراواي برجام است، اما به دليل فضاسازي کاذب دولت مردان مبني بر بازشدن دروازه هاي بهشت در دوره پسا برجام و حل تمام مشکلات تصميمي سخت اما درست و منطبق بر واقعيت است. 3- تاييد مشروط برجام: در اين راه که اخيرا برخي از اعضاي کميسيون برجام از آن سخن گفته اند، جمع بندي هسته اي برجام نه رد مي شود و نه تصويب بلکه با ضميمه کردن طرحي دو فوريتي که در آن الزاماتي براي دولت در خطوط قرمز نظام و موضوع هسته اي تعيين شده، تصميم گيري مي شود. مهمترين مشکل این تصمیم خود دولت است. دولت يازدهم اگر حاضر به تن دادن به قانون بود، اساسا در مذاکرات خود، خطوط قرمز نظام ورهبري را نقض نميکرد وبه قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته اي» که چند ماه قبل تصويب شد، پايبند مي ماند. ازطرفي با تلاش آقاي لاريجاني، کاملا مشهود است که بر خلاف دوره قبل که مجلس حتي برای تعیین ساعت کار ادارت هم در «راس امور» بود، امروز براي رسيدگي به موضوع مهم برجام حتي «ته امور» هم نیست. حال دولت اگر به طرح مجلس و شروط او وقعي ننهاد، آنگاه که اراده قويي درمجلس براي بازخواست از رئيس دولت – در قالب طرح سئوال يا عدم کفايت سياسي - شکل بگيرد، بازهم جريانی که مديريت صحن علني را دراختيار دارد، نخواهد گذاشت تامجلس به وظيفه قانوني خود عمل کند. 4- نه رد نه تصويب، اصلاح برجام:شايد کم هزينه ترين راه پيش روي مجلس اين است که مطابق آيين نامه قانوني خود عمل کند و بر اساس ماده 177 چنين توافقنامه پرمسئله اي را نه رد کند ونه تصويب، بلکه بایادآوری خطوط قرمز وحفره هایی باقی مانده تحریمها ومشکلات امنیتی، برجام رابراي رفع اشکالات آن را به دولت برگرداند.


نگاه دیپلماتیک خرازی به حادثه حج

صفحه اینستاگرام منسوب به صادق خرازی نوشت: ديپلماسي هنر ذهن هاي هوشيار و انسانهاي با تجربه است ، از اكنون تا بي نهايت ميتوان از رژيم سعودي بد گفت و يا خوب بافت !!! ولي اهميت ديپلماسي به إيجاد فرصت و رفع تهديد و بكار گيري مكانيزم هايي است كه بيان گر قدرت نرم در جهان امروز باشد بجاي له يا عليه صحبت كردن بايست از همه ظرفيت ها بهره جست از مناسبات دو جانبه گرفته و مستقيم به كمك مردم اسيب ديده و حتي آرائه طريق به دولت سعودي اهتمام ورزيد از موقعيت مناسبات منطقه ايي براي إيجاد فضائ جديد بهره جست و نيز از ظرفيت سازمان كنفرانس اسلامي براي آرائه نقشه راه جديدي كه موضوعيت و مسله حج امري اسلام جهاني است و متعلق به امت اسلامي است و نيازمند هماهنگي بيشتر دول اسلام در برگزاري امنيت ، بهرصورت از چنين بزنگاههايي است كه ميتوان ديپلماسي را در وجوه دو جانبه منطقه إيبو بين المللي كارامد ساخت !


تلویزین سعودی حجاج را «آوارگان» خطاب کرد

تلویزیونی سعودی حجاج بیت الله الحرام را «آوارگان» توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی در یکی از بخش های خبری خود حجاج بیت الله الحرام را «آوارگان» توصیف کرد.مجری این شبکه که در حال گفتگو با خبرنگار خود در مکه مکرمه بود از وی پرسید: «درباره سرازیر شدن آوارگان از مکه مکرمه به منا توضیح دهید.» مجری شبکه سعودی العربیه بدون اینکه از این توصیف خود عذرخواهی کند به سوال خود ادامه داد و خبرنگار نیز به ارائه گزارش خود پرداخت.


هاشمی از عوامل اصلی قوام یافتن منافقین بود!

چندی پیش یکی از روزنامه ها مصاحبه ای با مهدی طالقانی پسر زنده یاد آیت الله طالقانی منتشر کرد که در پی انتشار این مصاحبه، دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار جوابیه ای ضمن ارائه توضیحاتی درباره مطالب مطرح شده از سوی آقای مهدی طالقانی به آن پاسخ داد. اما مهدی طالقانی در پاسخ به اظهارات هاشمی جوابیه را منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده: آقای هاشمی در جوابیه خویش، اینجانب را به «تطهیر سازمان جنایتکار وتروریست مجاهدین خلق» (منافقین) متهم کرده است! این درحالی است که اولا: در مصاحبه بنده با روزنامه جوان، هرگز شاهدی براین ادعا یافت نمیشود و ثانیا: نگارنده به شهادت اظهارنظرهای سه دهه اخیر خود، از مخالفان جدی و مذمت‌کنندگان دائمی گروه مزبور بوده و بر این باورم که این سازمان به ویژه پس از اعدام بنیانگذاران خویش، به ورطه انحراف و جنایت سوق یافت. آقای هاشمی در حالی نگارنده را به این امر متهم کرده، که خود از عوامل اصلی قوام یافتن سازمان مزبور بوده و در یک دوره زمانی نسبتا طولانی، به رغم مخالفت‌های آشکار و پنهان مرحوم امام خمینی، از هیچ کمک مادی و معنوی به ایشان فروگذار نکرده است!


بازدید آمانو و یک عکس سلفی

یک روز پس از آنکه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نمونه‌برداری از سایت نظامی پارچین در ایران خبر داد، رسانه‌های غربی به انتقاد از نحوه نمونه‌برداری پرداخته و در حال آماده کردن زمینه برای طولانی کردن فرآیند حل و فصل مسئله ابعاد ادعایی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، هستند. در همین راستا روزنامه «وال استریت ژورنال» مشارکت ایران در فرآیند نمونه‌برداری را «عکس سلفی» تهران از خود خوانده و نوشته است که با این نمونه‌ها نمی‌توان به تصویری کلی و کامل از فعالیت‌های ایران دست یافت. نویسنده این یادداشت با اشاره به اظهارات روز دوشنبه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس که گفت اصالت و صحت نمونه‌های برداشته شده توسط ایران را تائید می‌کند، نوشته است: «اما مسئله اینجاست که اصالت و صحت، مهمترین موضوعات نیستند. آنچه مهم است، این است که آیا آن‌ها تصویری کامل از فعالیت‌های هسته‌ای سابق ایران ارائه می‌کنند یا نه. در این رابطه، آقای آمانو مجبور است با هرآنچه ایران به او ارائه کرد، کنار بیاید. به علاوه، او به خاطر از دست ندادن شغلش هم شده، هرگز نمی‌گوید که از فرآیند "خودبازرسی" که خود او اخیرا آن را تائید کرد، نتایج کافی به دست نیامده است.» در ادامه این یادداشت آمده است: «ما فاصله زیادی با بازرسی از هر چیز و در هر کجا، که رئیس‌جمهور (باراک) اوباما در طول مذاکرات وعده‌اش را داده بود، داریم. سلفی‌هایی که در پارچین گرفته شد، به خصوص از این منظر خطرناک هستند که می‌توانند به یک رویه برای بازرسی از سایت‌های نظامی مورد مناقشه، تبدیل شوند.»


تشکيل مرکز اطلاعات ايران، عراق، سوريه، روسيه در بغداد

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، یک منبع نظامی و دپلماتیک به این خبرگزاری گفت روسیه، سوریه، ایران و عراق یک مرکز اطلاعات برای هماهنگی جنگ با گروه داعش دایر کرده اند. این منبع گفت:«فعالیت موفقیت آمیز این مرکز در آینده نزدیک، شرایط را برای تشکیل یک کمیته هماهنگی بر مبنای این مرکز برای برنامه ریزی عملیات و هدایت واحدهای نیروهای مسلح این چهار کشور در جنگ با داعش فراهم خواهد کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار