کد خبر: ۱۰۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 25 September 2015
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ازمشارکت ایران در فرآیند راستی آزمایی درچارچوب برجام، دفاع کرد و انتقاد مخالفان را ناوارد و نمونه برداری کارشناسان ایرانی از تاسیسات این کشور را بدون عیب و نقص دانست.
تابناک: یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ازمشارکت ایران در فرآیند راستی آزمایی درچارچوب برجام، دفاع کرد و انتقاد مخالفان را ناوارد و نمونه برداری کارشناسان ایرانی از تاسیسات این کشور را بدون عیب و نقص دانست.

«آمانو» در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: اطمینان دارم نمونه برداری های انجام شده توسط ایرانیان، درست و معتبر بوده است.

وی با رد اظهارات مخالفان مبنی بر اینکه نمونه برداری توسط ماموران دولت ایران، اعتبار راستی آزمایی را زیر سوال می برد، گفت: این فرآیند با کمک تصاویر، نظارت با GPS و زیر نظر آژانس انجام شده است و ما درستی آن را تایید می کنیم.

یوکیا آمانو با اشاره به بازدید اخیر خود از تاسیسات پارچین، گفت او هیچ تجهیزاتی را در آنجا ندید که بتواند به آزمایش های اتمی ربط داشته باشد.

سخنان آمانو درپاسخ به ابراز تردید برخی ازمنتقدان نسبت به درستی تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجازه دادن به کارشناسان ایرانی برای نمونه برداری، به منظور بررسی فعالیت های هسته ای گذشته این کشور، بیان شد.

آمانو در پاسخ به این منتقدان به اسوشیتدپرس گفت که متقاعد شده است این روند بدون عیب و نقص و ایراد، اجرا شده است.

آمانو با اشاره به این موضوع که کارشناسان ایرانی زیر نظارت دقیق این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد قرار داشته اند، گفت: تاکنون اطمینان دارد که این نمونه ها، اصیل و واقعی هستند.

وی افزود: اطمینان بسیار دارد که این نمونه ها از اعتبار برخوردار هستند.

«ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز سه شنبه گفت: فرایند نمونه برداری در ایران و نتایج آن با رویه های پادمان های آژانس کاملا منطبق بوده است.

واریورانتا پس از انتشار بیانیه «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سفرش به ایران، افزود: همانطور که مدیرکل آژانس متذکر شد، آژانس طی سال های گذشته به اعضا اجازه داده است تحت شرایط خاصی برخی از اقدامات پادمان را اجرا کنند. با این وجود، ما همیشه مراقب بوده ایم که چنین اقداماتی هرگز کار آژانس را تضعیف نکند.

معاون آمانو ادامه داد: اطمینان داریم که فرایند نمونه برداری و نتایج آن با رویه های پادمان های آژانس کاملا منطبق بوده و اصالت آن مورد تایید است.

آمانو روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای، تاکید کرد که در اجرای نقشه راه برای حل و فصل مسایل باقی مانده از برنامه هسته ای ایران، پیشرفت چشمگیری به دست آمده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار