گیلان آخربن هفته مهرماه با ترافیکی از رویدادهای مهم مواجه بود که مهم ترین آنان می تواند به برگزاری همایش جهانی ایران‌شناسی، انتخاب استاندار و سفر مشاور رئیس جمهور و دبیر عالی شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و همچنین کمیسیون آموزشی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶ 22 October 2021

دیار میرزا و باران در هفته ای که گذشت اخبار ، رویدادها و اتفاقات متنوع و مهم را تجربه کرد که شامل رویدادهای فرهنگی تا سیاسی  و اقتصادی می شود. 

گیلان از هفته گذشته با وجود حدود یک ماه آرامش بار دیگر در مسیر افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان مواجه شد که برخی آن را قدم برداشتن در مسیر موج ششم همه‌گیری کرونا می دانند.

علاوه بر این از شهادت ۲ مامور پلیس مبارزه با مواد مخدر در راه امنیت گرفته تا برگزاری همایش بین المللی ایران شناسی در جهان به میزبانی دانشگاه گیلان و انتخاب استاندار گیلان رخدادهای مهم هفته آخر مهرماه در گیلان بود.

همچنین سفر چندین مسئول کشوری به استان از جمله رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از مهم ترین رویدادهای هفته ای که گذشت بود.

 

ممنوعیت ورود خود رو به سواحل تا پرونده سراوان بر میز دستگاه قضا

گیلان هفته گذشته را با ۲ خبر مهم یکی در حوزه گردشگری و دیگری در بخش محیط زیست سپری کرد. ۲۴ مهر دادستانی شهرستان بندر انزلی ورود هرگونه خودرو به سواحل انزلی را ممنوع اعلام کرد که سالهابود دغدغه فعالان محیطزیست و همچنین گردشگران بود. 

اما مهم تر از آن مسئله محل دفن زباله سراوان رشت بود که بار دیگر با ورود دستگاه قضا خبرساز شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان شنبه هفته گذشته از رسیدگی قضایی به موضوع پسماند سراوان در دادسرای عمومی و انقلاب رشت خبر داد.

سید مهدی فلاح میری با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در رابطه با پسماند سراوان در شعبه بازپرسی استان گفت: پرونده ای در این خصوص تشکیل شده است و تمامی موضوعات مربوطه از جمله تصفیه خانه شیرابه، کود آلی، نیروگاه زباله سوز، قراردادها و نحوه مصرف بودجه اختصاص یافته به پروژه های ذیربط نیز در حال بررسی و رسیدگی قضایی می‌باشد.

با ورود دستگاه قضا به مشکلات محل دفن زباله سراوان شهر رشت و همچنین وضعیت قرارداد و احداث نیروگاه زباله سوز این شهر، حال چشم امید رفع بحران زیست محیطی منطقه سراوان به مراجع قضایی دوخته شده است.

منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت با محیطی جنگلی و در جوار جنگل های هیرکانی محل انباشت و دفن زباله رشت و چند شهرستان دیگر است .این منطقه بیش از سه دهه هر روز تا یکهزار تن زباله شهرنشینان و روستانشینان را در دل خود جای داده و اکنون کوه زباله آن به ارتفاع بیش از ۷۰ متری رسیده است.

شهادت ۲ مامور نیروی انتظامی در راه مبارزه با سوداگران مرگ

گیلان روز دوشنبه ۲۶ مهرماه ضایعه دلخراش شهادت ۲ مامور نیروی انتظامی و مبارزه با مواد مخدر گیلان حین انجام ماموریت تجربه کرد.

سرهنگ حسین بهراد نصر و استوار یکم مرتضی هدایت زاده از ماموران مباره با مواد مخدر استان گیلان در حین انجام عملیات تعقیب، به دلیل سانحه تصادف جان باخته و به درجه رفیع شهادت رسیدند.

این رویداد صبح دوشنبه هنگام تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه شلمان واقع در شرق استان گیلان رویداد که متاسفانه ماشین نیروی انتظامی تصادف کرد و این امر منجر به جان باختن ۲ نیروی فداکار شد.

 البته فرمانده انتظامی  گیلان همان روز از دستگیری هر ۲ قاچاقچی پرونده شهادت ماموران وظیفه شناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، ظرف کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد.

گیلان در آخرین هفته مهرماه؛ همایش جهانی ایران شناسی تا انتخاب استاندار

یک پیروزی و یک شکست حاصل تلاش نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ کشور 

گذشته از داغ شهادت ۲ مامور خدوم نیروهای انتظامی، ۲۶ مهرماه روز فوتبالی گیلان نیز بود. تیم فوتبال ملوان بندر انزلی و شهرداری آستارا به عنوان نمایندگان گیلان رقابت های فوتبال لیگ دسته اول کشور را با یک پیروزی و یک شکست آغاز کردند.

رقابت‌های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور جام آزادگان با انجام هفته اول طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری آغاز و در نهایت تیم ملوان برابر حریفش پیروز و شهرداری بندر آستارا برابر حریفش متحمل شکست شد.

گیلان در آخرین هفته مهرماه؛ همایش جهانی ایران شناسی تا انتخاب استاندار

اعلام وحدت علمای شیعه و سنی گیلان در آستارا

دوشنبه هفته گذشته همچنین برای گیلان روز وحدت علمای شیعه و سنی نیز بود. برگزاری همایش ائمه جمعه و جماعات شیعه و سنی شهرستان‌های رشت، رضوانشهر، تالش و آستارا به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) و هفته وحدت مسلمانان و برای تحکیم و تقویت اتحاد اسلامی در بندر مرزی آستارا بود.

علمای شیعه و سنی این گردهمایی را نشانگر یکدلی عالمان دین مبین اسلام دانستند و بر یکدلی برابر تفرقه افکنی دشمنان تاکید کردند. 

همچنین جشن‌های سالروز میلاد حضرت محمد (ص) و هفته وحدت مسلمانان، با مشارکت علما و پیروان تشیع و تسنن و برگزاری مولودی‌خوانی در بندر مرزی آستارا  از بیست و ششم مهر ماه آغازشد.

جهش دوباره کرونا در گیلان

هفته ای که ۲۴ مهرماه با ثبات رنگ‌بندی کرونایی در گیلان آغاز شد در اواخر هفته با افزایش تعداد بیماران کرونایی روبرو شد. گیلان روز سه شنبه با اعلام افزایش آمار بستری های روزانه مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های استان خبرساز شد.

طبق بررسی خبرنگار ایرنا ، بر اساس آمارهای دریافتی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی فقط سه روز از یکشنبه تا سه شنبه " آمار بستری های روزانه در بیمارستان گیلان روند افزایشی را دنبال کرد.

بر این استان طی سه شبانه روز به ترتیب ۷۳، ۸۶ و ٩٢ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های گیلان بستری شدند که نشانگر افزایشی شدن آمار بستری های روزانه در این مدت است که میتواند زنگ خطری برای موج ششم کرونا باشد.

گیلان در آخرین هفته مهرماه؛ همایش جهانی ایران شناسی تا انتخاب استاندار

مزبانی گیلان از همایش بین‌المللی ایران شناسی در جهان

با وجود اینکه گیلان سه شنبه را با خبر نگران کننده کرونایی سپری کرد، اما روز چهارشنبه میزبان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی و علمی سال بود. نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با میزبانی دانشگاه گیلان و به صورت ویدئو کنفرانسی برای مدت ۲ روز از صبح چهارشنبه آغاز شد.

این همایش با تلاش مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی، دانشگاه صوفیه بلغارستان و انجمن ایرانی تاریخ برگزار شده است.

گیلان در این همایش میزبان کشورهایی از جمله آذربایجان، روسیه، ژاپن، بلغارستان، رومانی، کانادا، سارایوو، ترکیه، افغانستان، پاکستان، گرجستان و ارمنستان بود.

۲۲۵ مقاله از پژوهشگران خارجی و داخلی به دبیرخانه همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان ارسال شد که در مجموع ۱۴۰ مقاله به تایید داوران علمی این همایش رسید.

گیلان در آخرین هفته مهرماه؛ همایش جهانی ایران شناسی تا انتخاب استاندار

اسدالله عباسی استاندار گیلان شد

پس از گذشته چند ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و انتخاب استانداران برخی از استان های کشور، صبح روز چهارشنبه در هیات دولت، اسدالله عباسی به عنوان استاندار جدید این استان انتخاب شد.

اسدالله عباسی در سال ۱۳۴۰ در خطه سرسبز استان گیلان و در روستای هلوکله بخش چابکسر، شهرستان رودسر به دنیا آمد.

مدیریت مراکز آموزشی به مدت ۱۶ سال، تدریس در مراکز آموزشی، مراکز تربیت معلم و ضمن خدمت فرهنگیان به مدت ۶سال، مدرس آموزش خانواده استان تهران، مدرس مجتمع‌های آموزشی ایثارگران و جانبازان استان تهران، تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به مدت ۱۰ سال از مهم ترین سوابق کاری استاندار جدید گیلان است.

وی همچنین عضو هیئت امنای دائمی دانشگاه گیلان به مدت چهار سال، عضو شورای راهبردی ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش، عضو شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، عضویت در کمیته ملی آموزش و توسعه پایدار کمیسیون ملی یونسکو در ایران و عضو کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات (فاوا) ریاست جمهوری دولت دهم را نیز در کارنامه خود دارد.

اسدالله عباسی در سال ۱۳۸۲ نامزد انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابی املش و رودسر شد و با اعتماد و رای مردم به مجلس راه یافت. 

استاندار جدید گیلان پیشتر نیز نمایندگی مردم در شهرستان های یاد شده را در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای  اسلامی را نیز بر عهده داشت.

استاندار جدید گیلان در سال ۱۳۹۱ سمت معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را عهده دار شد و از بهمن ۱۳۹۱ به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رییس جمهور وقت منصوب شد.

سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

سعید محمد مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روز چهارشنبه با هدف سفری ۲ روزه وارد گیلان شد. 

نشست با فعالان اقتصادی و تولیدی ، بازدید از واحدهای تولیدی و همچنین آخرین وضعیت منطقه آزاد انزلی از برنامه های سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گیلان و شهر انزلی بود.

 گیلان در آخرین هفته مهرماه؛ همایش جهانی ایران شناسی تا انتخاب استاندار

محمد در این سفر در نشست های متعدد از عمل کرد جزیره ای بنادر و مناطق آزاد کشور انتقاد کرد و توسعه زیرساخت ها و ارتباط مستمر این مناطق برای پیشبرد توسعه ای کشور را ضروری دانست. 

مشاور رئیس جمهور همچنین قوانین مالیاتی برای مناطق آزاد را اشتباهی فاحش توصیف کرد و گفت که این قوانین تا پایان سال لغو خواهد شد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در خصوص مناقشات الحاق ۱۰ هزار هکتار به منطقه آزاد انزلی گفت: لایحه ای با همکاری پژوهشگاه مجلس در دست پیگیری است که می بایست نظر همه نمایندگان در آن لحاظ و مصوب شود.

سعید محمد همچنین در جلسه شورای اداری منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: اگرچه برخی از نمایندگان مجلس با مفاهیم جزئی مناطق آزاد آشنا نیستند اما انزلی محدودیت زمین دارد که باید مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد و لازم است از مسیر مجلس شورای اسلامی بگذرد. 

محور پونل به خلخال در گیلان مسدود شد

پنجشنبه هفته گذشته طبق اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان محور پونل به خلخال در استان گیلان به دنبال بارندگی و احتمال ریزش کوه و نبود ایمنی کافی مسدود شد.

بر اساس گزارش سامانه اطلاعات راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان،  محور پونل به خلخال تا اطلاع بعدی و افزایش سطح ایمنی مسدود خواهد بود.

 

شکستن سد خاکی در انزلی تا مرگ ۲ نفر بر اثر سیلاب

گیلان هفته پایانی مهر را با حوادث همراه بود. شکستن سد خاکی در روستای کپورچال شهرستان انزلی یکی از این حوادث بود که بر اثر بارندگی شدید طی روزهای اخیر اتفاق افتاد. 

شکستن این سد در روز پنجشنبه منجر به آبگرفتگی بیش از ۱۰۰ منزل مسکونی شد اما خسارات جانی به همراه نداشت.

بخشدار مرکزی شهرستان بندر انزلی ضمن تایید این خبر اظهار داشت: بارندگی های شدید روزهای اخیر منجر به فشار شدید و در نتیجه شکستن سد خاکی روستای کپورچال شد که در پایین دست سد منجر به آبگرفتگی حدود ۱۰۰ خانه شد. 

البته در شهرهای دیگر نیز سیلاب منجر به مفقود شدن راکد موتور سوار و یک زن ۷۰ ساله در ماسال وصومعه سرا شد که متاسفانه مرگ آنها را به همراه داشت. 

اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان مرگ این ۲ نفر را بر اثر بی احتیاطی و عدم توجه به هشدارها عنوان کرد.

زادگاه گل آقا میزبان جشنواره طنز۵پهلو بود

اما گیلان هفته خود را با رویداد فرهنگی به پایان رساند. عصر پنجشنبه گذشته شهر فومن میزبان آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر «طنز۵پهلو » بود.

کیومرث صابری با تخلص "گل‌آقا" پرچم دار طنز نجیبانه و ادیبانه بعد از انقلاب بود و این جشنواره به یاد کسی برگزار شد که مکتب دار سبک و سیاق نویی از طنزپردازی پس از انقلاب بود.

در مجموع امسال یکهزار و 97 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید. از این تعداد، ۵۰۶ اثر در بخش شعر طنز، ۳۷۲ اثر در بخش نثر و ۲۱۹ اثر در بخش داستان کوتاه هستند. این آثار توسط سه استاد طنزپرداز و نویسنده نامی کشور در این حوزه به سرپرستی «رضا رفیع»، مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته است.

«فرامرز ریحان صفت» شاعر، نویسنده و طنز پرداز بنام کشور در خاتمه بیانیه هیات داوران و اسامی برگزیدگان را اعلام کرد .

در بخش داستان طنز : نوشین نقوی هیبتی از بندرانزلی مقام نخست را کسب کرد و  افشین سلطانی از کرمانشاه و مریم شیرازی ازز تهران عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش شعر طنز : علی میری از سبزوار ، محسن کاویانی از قم و شایان نصرالهی از چالوس به ترتیب اول تا سوم شدند.

همچنین در بخش داستان طنز  افسانه فرخی از قوچان، حسن یارمحمدی از تهران، نوید ارتیانی از تهران، حسین رحمانی نکو از قم، سعید قلی زاده از تبریز مورد تقدیر قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار